Mobiele advertentiecampagnes worden steeds populairder nu meer dan driekwart van de bevolking een smartphone heeft. Mobiele advertentiecampagnes kunnen bestaan uit display ads, dat wil zeggen standaard banners op mobiele websites of in-app’s met een vaste positie op de pagina,geavanceerde Rich Media formaten of vormen van ‘native advertising’. Waar moet je als adverteerder rekening mee houden voordat je je budget aan mobile advertising uitgeeft?  10 essentiële tips voor een effectieve mobile advertentiecampagne.

 1. Gebruik In-Ad Engagement
Door de advertentie interactief te maken en in de advertentie bijvoorbeeld de gebruiker de kans te bieden om zich in te schrijven en/of deel te nemen aan een speciale actie wordt de engagement bevorderd. Dit levert tevens uiteindelijk hogere click rates op. . Antwoord op de vraag of mijn mobiele campagne nu effectief is geweest en hoe heeft deze gepresteerd vergeleken met andere mobiele campagnes, zijn vragen die menig Marketeer zich stelt. Celtra heeft de resultaten van 170 campagnes in een mooie infographic gegoten en komt met interessante benchmarks. Klik hier voor de resultaten.

2. Ken je doelgroep voordat je een mobiele advertentiecampagne start.
Het lijkt een open deur, maar onderzoek eerst welk mobiel gedrag je doelgroep vertoont, wie zijn de belangrijkste klanten, wie wil je bereiken en wat wil je ze bieden. Pas dan is het mogelijk je doelstellingen te bepalen en de juiste  mobiele middelen in te zetten.

3. Juiste Timing
Voor mobile advertising is de juiste timing van interactie met je klant cruciaal. Gebruik daarbij relevante incentives waarop de consument op desbetreffend tijdstip en op desbetreffende locatie behoefte aan heeft. Denk bij incentives aan bijvoorbeeld mobiele (virtuele) coupons wanneer hij/zij op een bepaalde afstand van de winkel zich bevindt. Wil je meer weten over hoe de smartphone gebruiker bezig is met zijn device op de winkelvloer klik dan hier, voor meer informatie over de voordelen van mobiele coupons klik dan hier.

4. Positie en soort mobiele advertentie
Adverteren op mobiel kent vele mogelijkheden. Zo zijn display bannering, rich media en  ‘native advertising’ aantrekkelijke opties voor adverteren op mobiel. Afhankelijk van branding, awareness en salesdoelstellingen kies je een bijbehorend mobiel advertentieproduct. Native advertising wordt hierbij steeds belangrijker en gaat een cruciale rol spelen in de mobiele advertentiebestedingen in 2014.  Native advertising wordt ook wel gesponsorde content genoemd. Het lijkt op content vanuit de redactie maar heeft echter een commercieel karakter. Klik hier voor meer informatie over en de verschillende vormen van native advertising.

In de wereld van display bannering volgen nieuwe formaten elkaar  ook in rap tempo op. Bovendien zie je dat veel verschillende aanbieders van advertentieruimte verschillende benamingen geven aan advertentieformaten. Het IAB probeert gelukkig standaarden te vinden waar elke uitgever aan kan voldoen. Om betere resultaten te behalen voor de adverteerder in zichtbaarheid, een verhoogde clickrate (CTR) en engagement worden de advertentieformaten steeds groter. Niet alleen op web, maar dit is ook in toenemende mate het geval op mobiele devices. De Koning onder de mobiele advertentieformaten vinden sommige toch wel de ‘interstitial’/ ‘Splashpage’. Deze paginagrootte advertentie zorgt voor zeer goede resultaten. Klik hier voor een uitgebreide beschrijving en een voorbeeld van de interstitial.

Meer dan een jaar geleden introduceerde het IAB vijf mobiele formaten; de Rising Stars. Een study van het IAB toont aan dat Rich Media advertenties op mobiel behoorlijk betere resultaten behalen vergeleken met standaard Mobile Banners. De vijf Rising Stars (Filmstrip, Slider, Adhesion Banner, Full Page Flex or Push) genereren overall gezien bijna twee keer zo veel interactie met een uiting, leveren een hogere merk herkenning en mensen weten de boodschap zich ook beter te herinneren.  Specifiek kijkend naar interactie met de Rising Stars bleek dat ruim 9% met een dergelijke uiting heeft gespeeld (swipe of klikken bijvoorbeeld). Op standaard Mobile banners was dit ruim 5%.Kijk voor voorbeelden van de mobile Rising Stars op de site van het IAB en klik hier.

In het onderzoek is tevens gekeken naar de tijd totdat de eerste interactie plaats vond. Ook hier scoorde de Rich Media uitingen hoger met 25 seconden tegenover 34 seconden voor de standaard banners.

Adverteerders kunnen mobiele advertentieruimte inkopen o.a bij grote uitgevers als Sanoma, DeTelegraaf Media Group en de Persgroep, maar ook bij mobiele advertentienetwerken zoals Semilo, Adfactor, Nakko, WebAds en Widespace.

5. Vermeld een duidelijke Call to Action
Mobiele campagnes kunnen een bijdrage leveren aan awareness en branding doelstellingen, maar worden vooral door adverteerders ingezet bij direct respons doelstellingen.En niet zonder reden. Smartphone gebruik vraagt om een directe actie.70% van de zoekopdrachten op mobiel leidt tot respons binnen een uur. Vermeld dan ook een duidelijk call to action in je advertentie. Dit kan bijvoorbeeld een actie zijn om een app te downloaden, een formulier in te vullen, een brochure aan te vragen of en daar hebben we ze weer; mobiele coupons (20% korting voor dichtbij klanten) in te zetten om directe traffic te genereren naar je store of horecagelegenheid.

Consumenten reageren twee keer positiever wanneer mobiele advertenties een beloning bieden voor de investeerde smartphone tijd. Dit blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door Millward Brown in samenwerking met SessionM. Smartphone gebruikers klikken voornamelijk op mobiele banners waarin coupons, tickets voor evenementen of een loyalty programma wordt aangeboden. Lees meer over dit onderzoek hier.

6. Vermeld een telefoonnummer
Een vervolg op punt 5. Afhankelijk van de branche waarin je werkt is het zeker zinvol om een telefoonnummer te vermelden, oftewel een ‘Click To Call’. Voor de gebruiker heel simpel om via een druk op de knop snel te bellen en voor de adverteerder is het een fantastische binnenkomende lead. Zorg er uiteraard wel voor dat deze lead met aandacht wordt behandeld.

7. Gebruik GEO/Location based targeting
Mobiel en location based targeting kunnen niet zonder elkaar.Location based targeting is targeting waarbij een advertentie uiting wordt getoond op de mobiel wanneer de gebruiker zich in een specifieke regio, plaats, adres of postcode bevindt. Uit een rapport van BI Intelligence gebaseerd op location-based mobile marketing technieken zijn interessante bevindingen naar voren gekomen op basis van click-through rates die vele malen hoger liggen. Klik hier en hier voor alle vormen van location based targeting.

8.Gebruik de juiste meetmethodes
Mobiel gebruik is goed meetbaar. Gebruik dan ook de juiste mobiele analytics om het gedrag van je klanten te volgen, te begrijpen en om nog beter te kunnen targeten.
Bedenk daarbij dat oriëntatie en koop op verschillende mobiele devices plaatsvindt.  Uit recent onderzoek van comScore blijkt dat een op de vijf liever aankopen doet via een mobiel device dan via hun pc. Daarbij is de tablet populairder als device voor het doen van aankopen dan de smartphone. 13 procent prefereert de tablet en 9 procent geeft de voorkeur aan de smartphone voor het doen van aankopen. Gaat het puur om shoppen dan prefereert 18 procent zijn smartphone boven de tablet en pc. Gebruik dan ook software die kunnen meten over verschillende devices zodat je je boodschap hier op af kan stemmen.

9. Maak je advertentiecampagne Social
Mobile=social. Sociale media als Twitter, Instagram , Facebook, Vine worden voor meer dan de helft mobiel gebruikt. Zorg ervoor dat je advertentie content (tekst, afbeeldingen/video) gedeeld kan worden op de belangrijkste socialmediakanalen. Het is niet alleen goed voor je SEO maar het verhoogt tevens de kans dat je advertentiecampagne viraal gaat.  Bedenk daarbij dat smartphonegebruikers veel vaker content delen dan desktopgebruikers. Bij Iphonegebruikers ligt dit zelfs 3x zo hoog. Wil je weten op welke tijdstippen je het best je tweet of facebookbericht er uit kan sturen voor de hoogste clickrates? Klik dan hier.

 10. Integreer mobiel in je overall mediacampagne
Mobile media inzet is een onderdeel van een groter geheel en dient geïntegreerd te worden in je overkoepelende media en contentstrategie. Het hart van onlinemarketing en daarmee ook mobiele marketing wordt steeds meer en meer content gedreven. In een adem noemen we contentmarketing tevens vaak met social media, virals en zoekmachine marketing. Niet gek want deze zijn sterk met elkaar verweven. Het bewust willen boeien en binden van de doelgroep door middel van een bewuste contentstrategie zorgt uiteindelijk voor een goede reputatie, conversaties, conversies en waardevolle relaties. Marco Derksen eigenaar van marketingfacts en oprichter van Upstream is een van de marketing experts die je  in een klap op de hoogte brengt van de status van contentmarketing in ons digitale tijdperk. Zijn visie heeft hij in een presentatie gegoten. Klik hier voor deze presentatie.

Bij een mobiele marketing strategie draait het uiteindelijk vooral om context, relevantie, connected devices, specifieke functionaliteiten van de smartphone en location based services. Het heeft alles te maken met het gedrag van de gebruiker in relatie tot het mobiele device. Deze is direct en snel, op de (directe) omgeving gebaseerd, intiem en persoonlijk, social en realtime. Wil je meer weten over mobile marketing strategieen klik dan hier voor tips.

Bron: o.a. mashable.com
Photo:jgoge(cc)