Een hoge Retun On Investment (ROI) op social media? Ja! Dat bewijst onderstaande infographic met 10 voorbeelden van bedrijven die met succes de directe sales en consumentenvoorkeur hebben gestimuleerd via social mediakanalen als Facebook, Twitter en Foursquare. 

Directe sales en hoge ROI op Social Media

Onder marketeers zijn de meningen verdeeld of conversaties en verkopen echt samen kunnen gaan. Zo zijn er bedrijven die hun Facebook en Twitter vrienden zien als de ideale database om veel promoties op af te vuren. Andere bedrijven gebruiken social media vooral als webcare kanaal of om content op te plaatsen over hun bedrijf en inzichten in de markt. Weer andere bedrijven zien social media vooral als ‘entertainment’ en zijn er op uit zoveel mogelijk likes te werven. Hoe dan ook, als het de doelgroep behaagt en inspireert is er altijd een directe link te vinden met consumentenvoorkeur en sales.

e-Marketer heeft eerder dit jaar aangegeven dat Twitter bijna 1 miljard inkomsten in 2014 verwacht. Het grootste gedeelte komt uit mobiel zo is de prognose en veel zal directe conversies en sales als doel hebben. Sales via socialmediakanalen heeft voor bedrijven als voordeel dat mensen aankopen delen met hun vrienden. Denk aan bedrijven die via  hun facebook fanpagina de mogelijkheid bieden om een product of dienst online aan te kopen. De consument hoeft facebook niet te verlaten, alles gebeurt via dit platform en na aankoop wordt het met trots gedeeld met vrienden.

Een mooi voorbeeld komt uit Engeland waar het ketchupmerk Heinz op de Engelse markt een nieuwe smaakvariant lanceerde. De eerste flessen werden uitgedeeld via Facebook. De eerste drieduizend likers ontvingen een fles. Na de lancering was het mogelijk om via de Heinz-fan pagina de fles aan te kopen. Het aantal fans liep ongelofelijk snel op.

In onderstaande infographic 10 voorbeelden hoe social media hebben bijgedragen aan een hoge ROI en directe sales.

SocialMedia draagt bij aan ROI

Bron: Mobilemarktingwatch

Photo: brianac (cc)