Bovendien wordt in 2020 70% van de aankopen via een mobiel device aangekocht.<Slideshare Presentatie Shopping 2020 volgt> Dat het snel in de retailsector gaat blijkt dus wel uit de onlangs verschenen ‘Shopping 2020’ rapporten van het GfK. De rol van vergelijkingssites online blijft onverminderd groot. Prijs is daarbij niet het enige criterium voor een consument bij vergelijkingen. Beoordeling door ander gebruikers, levertijd, Keurmerk/Thuiswinkel Waarborg en reputatie van de vervoerder wordt ook als belangrijke criteria genoemd. 

Opvallend is dat de klant nog steeds behoefte heeft aan contact. Zo wil 84% van de consumenten graag contact na de aankoop en wel bij voorkeur via de mail. 27% heeft daadwerkelijk het afgelopen jaar contact gehad na de aankoop bij de webwinkel, waarvan 74% via de mail plaatsvond. Een discrepantie waar op in gesprongen kan worden door webwinkels. De factor ‘Prijs’ blijft hoe dan ook in de komende jaren een zeer belangrijk instrument. Echter wellicht meer dan verwacht is er dus nog steeds behoefte aan contact en is ‘Prijs’ daarmee zeker niet het enige instrument waarop je als webwinkel kan onderscheiden.

Interactieve Televisie

Het koopgedrag zal de komende jaren steeds meer via de smartphone en tablet plaatsvinden. Natuurlijk treden ook de nieuwe wearable devices zoals smartwatches en google glasses meer naar de voorgrond als het gaat om online aankopen. En laten we online aankopen via de interactieve tv ook niet vergeten. Maar eerlijk is eerlijk het zijn vooral nog de ‘innovators’ die via de interactieve televisie in 2020 al producten gaan aankopen. Toch valt met een aandeel van 9% in online aankopen via de Interactieve Televisie in 2020 eigenlijk niet tegen.

Iskander Smit, Strategy Director bij Info.nl en voorzitter van de expertgroep Future Touchpoints heeft in september dit jaar al eens een interessante presentatie op slideshare geplaatst. Deze presentatie gegeven tijdens de ‘Shopping Today Conference’ maakt o.a. duidelijk dat het aantal touchpoints door de opkomst van al deze mobiele devices met het merk nog eens de komende jaren extreem gaat toenemen.  De consument zal een mix van al deze (mobiele) devices naast elkaar gebruiken. Bovendien zo geeft dhr Smit aan het eind van zijn presentatie aan: “Shopping will be social, hybrid, asynchronous and continously” . 

Customer Journey

In een eerder verschenen artikel op TomorrowMobile zagen we al dat interactie met merken steeds vaker via verschillende devices naast- en achter elkaar plaatsvindt. Hierbij komt het mobiele kanaal  steeds vaker terug op de kritieke momenten in de customer journey. Lees meer over de customer journey en de daarbijbehorende contactmomenten via mobiele devices  na deze klik.

Hieronder de presentatie van Iskander Smit over de toekomst van (online) shopping.

Bron: Shopping2020.nl/ GfK