Marketeers kunnen via apps het koopgedrag van consumenten sturen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek dat de Universiteit Utrecht deed in opdracht van GX Software. Daarvoor werden 15.000 smartphone- en tabletgebruikers in Nederland en de Verenigde Staten ondervraagd. De uitkomsten bieden marketeers belangrijke handvaten om de marketingwaarde van apps te vergroten.

In een halfjaar tijd onderzocht de Universiteit Utrecht de invloed van apps op het koopgedrag van consumenten. De belangrijkste conclusie: apps zijn invloedrijk. Maar liefst 95% van de onder-vraagden raadpleegt de app ten minste één keer voordat ze een product kopen. Deze momenten bieden marketeers dus een uitgelezen kans om klanten te beïnvloeden tijdens hun aankoopproces.

App moet aan verschillende wensen voldoen

Een belangrijke kanttekening bij deze conclusie is dat de verwachting die consumenten hebben van apps, afhangt van hun fase in het aankoopproces. Zo wil in de aanschaffase maar liefst 83% van de mensen graag een sms ontvangen over de status van hun bestelling, terwijl naderhand 49% geen pushberichten wil krijgen op basis van eerdere aankopen. De onderzoekers raden marketeers aan hun app te laten inspelen op de fase waarin consumenten zich bevinden. Zo kunnen zij het aankoopproces aanzienlijk ondersteunen en versnellen.

Belang van het onderzoek

Deze (en andere) uitkomsten uit het rapport Mobile applications analysis of Online Customer Engagement zijn zeer welkom. Ze bieden marketeers namelijk wetenschappelijke inzichten in apps. Veel onderbouwde kennis daarover bestaat er nog niet, aangezien de app een jong verschijnsel is. De onderzoeksresultaten van de Universiteit Utrecht stellen marketeers in staat een gefundeerde marketingstrategie voor apps uit te zetten in plaats van intuïtief te werk te gaan. Benieuwd naar overige uitkomsten en cijfers? Bekijk hieronder de infographic voor de do’s en don’ts per fase of download hier het hele rapport.

apps customer journey (online)
Bron: GX Software
Photo: jamiecat (cc)