Het jaar 2017 is van start, tijd voor een update van de actuele social media gebruikers in Nederland anno 2017. Hoeveel gebruikers heeft bijvoorbeeld Snapchat daadwerkelijk? Stagneert de groei van Facebook of groeit het netwerk nog steeds? In dit artikel bespreken we de groei van de verschillende kanalen. Niet alleen de groei in gebruikers, maar ook  de nieuwe mogelijkheden worden besproken.

Reputatie analyse bureau Buzzcapture onderzoekt en analyseert al sinds 2005 jaarlijks het social media gebruik onder de Nederlanders. Wat is het actuele gebruik in 2017 van social media in Nederland? De data is gebaseerd op onderzoek van Newcom.

Grootste social media platformen in Nederland: 

  1. WhatsApp – 10,9 miljoen gebruikers in Nederland
  2. Facebook – 10,4 miljoen gebruikers in Nederland
  3. YouTube – 7,5 miljoen gebruikers in Nederland
  4. Linkedin – 4,3 miljoen gebruikers in Nederland
  5. Instagram – 3,2 miljoen gebruikers in Nederland
  6. Twitter – 2,6 miljoen gebruikers in Nederland
  7. Pinterest – 2,4 miljoen gebruikers in Nederland
  8. Snapchat – 1,9 miljoen gebruikers in Nederland
  9. Hyves – 0 gebruikers in Nederland

WhatsApp en Facebook blijven grootste sociale media onder Nederlanders

Begin 2016 was WhatsApp met 9,8 miljoen gebruikers (waarvan 7,0 miljoen dagelijks) het grootste, meest gebruikte social media platform onder de Nederlanders. Ook in 2017 is dit het geval. WhatsApp is in totaalaantal gebruikers gegroeid naar 10,9 miljoen. Ook het aantal dagelijkse gebruikers is met 11% gestegen naar 7,8 miljoen. Belangrijkste features die er voor WhatsApp bij zijn gekomen zijn een quote functie, de mentions feature en GIF’s.

Facebook blijft populair en wordt ook steeds populairder. Met de 800.000 extra gebruikers sinds 2016 heeft Facebook in 2017 maar liefst 10,4 miljoen maandelijkse gebruikers. Ook stijgt de populariteit van het sociale netwerk onder bedrijven. Er staan wereldwijd 60.000.000 Facebook pagina’s online en er zijn 4.000.000 actieve adverteerders. Belangrijkste features voor Facebook zijn Instant Articles.

In Nederland is het aantal Instagrammers van 2,1 naar 3,2 miljoen maandelijkse gebruikers geklommen in 2016. Opvallend hierin is dat het dagelijkse gebruik stijgt binnen de groep 20-39 jarigen, terwijl het daalt onder de jeugd tot 19 jaar. Belangrijkste features voor Instagram zijn Stories en de call-to-action optie.

Er zijn meer dan 100.000 nieuwe LinkedIn gebruikers bijgekomen in 2016, hiermee staat het totaal op 4,3 miljoen maandelijkse gebruikers. Ongeveer 10% hiervan gebruikt het platform dagelijks, dit een grote stijging van +33% dan het jaar ervoor.

In 2016 is het aantal dagelijkse gebruikers van Twitter gedaald met 10%. Vooral de jeugd haakt af, 48% minder jongeren tussen de 15 en 19 jaar gebruikte Twitter in 2016 ten opzichte van 2015. Deze daling heeft zich in 2017 (gelukkig voor Twitter) niet voortgezet. Het aantal gebruikers in Nederland staat, net als vorig jaar, nog op 2,6 miljoen. Hoewel het aantal dagelijkse gebruikers dus daalt, laat het totale aantal gebruikers geen daling zien.

De app die in 2016 veel aandacht kreeg door de snelle groei bij de jeugd was Snapchat. Het aantal Nederlandse gebruikers is in 2017 90% meer dan in 2016. Maar liefst 1,9 miljoen gebruikers, hiervan gebruikt 50,5% de applicatie dagelijks. Snapchat is in de lijst het enige sociale medium dat alleen mobile based te gebruiken is.

YouTube heeft er in Nederland 300.000 extra maandelijkse gebruikers bij gekregen. Van het nieuwe totaalaantal gebruikers (7,5 miljoen) gebruikt 1,7 miljoen het platform dagelijks. Dit is 31% meer dan in 2016.

Pinterest dreigt Twitter in te halen qua aantal gebruikers. Het platform groeide met maar liefst 20% van 2,0 miljoen naar 2,4 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland. Het dagelijkse aantal gebruikers in Nederland steeg met 14% en staat daarmee op 381.000.

Vertrouwen in social media ernstig gedaald 

Uit het onderzoek van Newcom zijn de onderstaande feiten naar voren gekomen over social media: 66% maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens, 54% maakt zich zorgen over hun gegevens, 57% weet niet of social media te vertrouwen is, 17% heeft veel vertrouwen in social media. Dit zijn heftige cijfers, al we kijken naar de toekomst en de inzet van social media voor merken. Uit data van de Brand Monitor van Buzzcapture is tevens af te lezen dat niet alleen het vertrouwen in social media gedaald is, maar dat wereldwijd vertrouwen in organisaties gestagneerd is. Zo zijn de resultaten van het Edelman Trust Barometer – waaruit blijkt dat dit vertrouwen gedaald is – honderden keren gedeeld op social media.

What’s next?! Wat voorspellen we voor 2017? 

Met de stagnatie van vertrouwen, maar de stijgende groei van social media, moeten marketeers ‘slimmer’ naar social gaan kijken. Strategieën moeten worden onderbouwd met data en content dient relevanter en op maat gemaakt te worden voor de juiste (sub)doelgroep. We verwachten meer inzet op video-content, verdere groei van visuele sociale media, meer inzet op mobiel en conversie wordt nog belangrijker. Ook het gebruik van data wordt opnieuw belangrijker om juiste relevantie te tonen. We merken het nu al in onze direct omgeving. PR en social media gaan op zoek naar data analisten voor meer inzicht in gebruik en doelgroep van social media. Social media zal ook in 2017 door blijven groeien en marketeers zetten steeds meer in op data om zo de laatste stap naar volwassenheid van hun social media strategie te zetten.