Het meest memorabele element van een website is het bedrijfslogo. Gemiddeld herinnert 86 procent van de bezoekers zich deze afbeelding na afloop van het websitebezoek. Dat blijkt uit het recente internationale onderzoek van LEWIS naar de gedenkwaardigheid van vijfhonderd afbeeldingen op vijftig websites met de Large-Scale Image Memorability (LaMem) oplossing van MIT. “Hoe hoger de score, hoe groter de kans dat afbeeldingen worden onthouden”, legt Jurriaan de Reu, hoofd Benelux van LEWIS Pulse, de digital marketing-divisie van LEWIS, uit. Afbeeldingen met vrouwen scoren beter dan die met mannen: respectievelijk 82 procent en 72 procent wordt onthouden. Afbeeldingen met zowel mannen als vrouwen scoren gemiddeld 73 procent.

De wereld wordt steeds visueler en consumenten worden dagelijks gebombardeerd met duizenden afbeeldingen. De Reu: “Bedrijven die afbeeldingen op websites slim inzetten, kunnen ervoor zorgen dat bezoekers hun website beter herinneren dan sites van de concurrent. Vooral bij langere aankooptrajecten is het belangrijk om top of mind te blijven.”

De onderzoekers van MIT ontwikkelden de LaMem-tool om te kunnen voorspellen welke afbeeldingen beter worden herinnerd dan anderen. Het blijkt namelijk dat de computer beter in staat is om te voorspellen wat mensen onthouden en vergeten dan mensen dat zelf kunnen voorspellen. LaMem leerde concepten en gelijkenissen te herkennen door Flickr-afbeeldingen te inventariseren. De tool onderzoekt afbeeldingen en geeft een score die aangeeft hoe groot de kans is dat iemand zich de afbeelding weet te herinneren na het bezoeken van een website.

LEWIS zette de LaMem-tool in om vijfhonderd afbeeldingen van vijftig websites te onderzoeken. Dit zijn de websites van de top vijftig grootste bedrijven ter wereld, gerangschikt naar omzet. Het onderzoek maakt deel uit van de onderzoekserie over visuele communicatie. Naast de memorabiliteit van afbeeldingen is ook gekeken naar de verschillen in foto’s van mannen of vrouwen, de aanwezigheid van tekst en de compositie in relatie met de mogelijkheid om afbeeldingen te herinneren.

Uit de resultaten blijkt dat:

  • Het meest memorabele element op de website het bedrijfslogo is
  • Afbeeldingen met vrouwen langer worden herinnerd dan afbeeldingen met mannen
  • Ondersteunende tekst bij een afbeelding maakt dat een afbeelding vaker wordt herinnerd. Gemiddeld 10 procent tot wel 50 procent van de respondenten geeft dat aan
  • Landschappen en panoramische afbeeldingen het minst lang worden herinnerd
  • Duidelijke knoppen en iconen hoog scoren, omdat ze zo beter klikbaar zijn