64% van de consumenten heeft ooit een aankoop gedaan op basis van een mobiele advertentie zo blijkt uit eerder onderzoek . Alle reden voor adverteerders budget vrij te maken voor mobiele advertenties.  Mobiele advertenties zijn ook nog eens kostenefficiënt. De gemiddelde CPM tarieven op mobiel variëren van €1 tot €3 per 1000 vertoningen. De tarieven voor grotere en impactvolle (richmedia) formaten liggen over het algemeen iets hoger.

Voordat je met mobiele  advertenties gaat beginnen bepaal je welke doelgroep je wilt bereiken. Schiet daarbij niet met hagel maar met scherp en dat kan met mobiel uitstekend via de vele targetingopties. De bekendste en populairste vorm van targeting op mobiel is locationbased targeting. Inzet van location based marketingtechnieken zorgt voor een hogere engagement en betere conversieresultaten bij mobiele campagnes. Het draait allemaal om targeting waarbij advertentie uitingen wordt getoond op mobiele devices waarbij de gebruiker zich op een bepaalde locatie bevindt. Bekijk hier de populairste locationbasedtargeting opties van dit moment. 

Naast locationbased targeting zijn er ook andere vormen van targeting op mobiel. Denk daarbij aan targeting op basis van toestel, provider, tijd en op basis van (socio)demografische gegevens of bijvoorbeeld weertargeting. Klik hier voor meer informatie over deze vormen van targeting.

Bij het formuleren van de doelstelling van de campagne is het belangrijk om te bepalen welke conversiepunten, of anders verwoord welke acties je wilt dat de mobiele gebruiker gaat ondernemen. Dit kan van alles zijn. Het bestellen van een brochure, het maken van een afspraak, het downloaden van een app, het volgen van je socialmedia-account of meteen telefonisch contact op laten nemen (click2call) met je klantenservice.

Maar liefst 70% van alle mobiele (smartphone) zoekopdrachten binnen een uur leid tot een actie. Ter vergelijking bij online desktop zoekopdrachten leidt 70% van alle zoekopdrachten binnen een week tot een actie. Bij mobiele zoekopdrachten is een uitstekende click2call mogelijkheid dan ook essentieel om de actieve shopper te begeleiden in het aankoopproces en te laten converteren. Benieuwd waarom consumenten graag mobiel met je willen bellen? Klik hier.

Pieken in tabletgebruik zien we vooral in de avonduren en in het weekend. Tablets zien we bovendien bij uitstek als ‘laidback device’ en wordt  regelmatig voor ontspanningsmomenten ingezet. Tablets worden vaak gebruikt voor games, entertainment, vermaak (video’s kijken), app´s en overige browser activiteiten. Als de tablet al voor werk wordt gebruikt is het met name voor het checken van het e-mailverkeer. Waar de smartphone zeer persoonlijk is, wordt de tablet regelmatig gedeeld binnen een huishouden. Ben je benieuwd hoe je conversies kan verhogen op tablets? Klik dan hier.

Het lijkt voor zich te spreken maar in een mobiele campagne is een efficiente landingspagina, uiteraard mobiel geoptimaliseerd een must. Mobiele campagnes staan bekend om haar  aantrekkelijke CTR(Click Through Rate). Met een CTR verstaan we het percentage van de bezoekers dat op een advertentie klikt.  Dit percentage is over het algemeen een stuk hoger op mobiele devices dan bij campagnes op het traditionele web. Maar de vraag is of het ook om ‘kwalitatieve clicks’ gaat en uiteindelijk ook leidt tot conversies. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde consument 1,53 pagina’s bekijkt bij een bezoek aan een mobiele advertentie website. Daarbij doet slechts 33% meer dan 1 pagina. Campagnes die het beste scoren zijn filmcampagnes (1,63 en 21% bereik) en campagnes voor alcoholmerken. In dit laatste geval haakte veel mensen af gezien het aanzienlijk lager aantal gemiddelde pageviews bij de leeftijdscontrole pagina. Bekijk hier voor meer informatie over het onderzoek. 

Adverteren op mobiel kent vele mogelijkheden. Zo zijn display bannering, rich media en  ‘native advertising’ aantrekkelijke opties voor adverteren op mobiel. Afhankelijk van branding, awareness en salesdoelstellingen kies je een bijbehorend mobiel advertentieproduct. Native advertising wordt hierbij steeds belangrijker en speelt een cruciale rol in mobiele advertentiebestedingen dit jaar.  Native advertising wordt ook wel gesponsorde content genoemd. Het lijkt op content vanuit de redactie maar heeft echter een commercieel karakter. Klik hier voor meer informatie over en de verschillende vormen van native advertising.

In de wereld van display bannering volgen nieuwe formaten elkaar  ook in rap tempo op. Bovendien zie je dat veel verschillende aanbieders van advertentieruimte verschillende benamingen geven aan advertentieformaten. Het IAB probeert gelukkig standaarden te vinden waar elke uitgever aan kan voldoen. De Taskforce Mobile heeft dit jaar 8 nieuwe standaard advertentieformaten gedefinieerd, met als reden de verkoop en inkoop van mobiele advertentieformaten te vergemakkelijken. Deze advertentieformaten zijn toepasbaar voor zowel mobile web als in-app campagnes. Check de formaten hier.

Programmatic buying;  of met andere woorden geautomatiseerde inkoop van advertentieruimte zoals banners en video advertenties is net als op het web ook in toenemende mate populair op mobiele devices. 75% van de adverteerders koopt online advertentieruimte al geautomatiseerd in, waarvan 57% op mobiel. Wil je meer informatie over deze vorm van geautomatiseerd inkopen? Klik hier en hier.

Tot slot  neemt het videoverbruik op smartphones razendsnel toe. Volgens cijfers van Adobe wordt er massaal video gekeken op smartphones en steeg het aantal bekeken views met honderden procenten afgelopen jaren. Marketeers hebben hierdoor een nieuw kanaal gekregen om succesvolle video campagnes te lanceren en door te zetten van tv. Klik hier voor 5 cruciale factoren waar je rekening mee moet houden om succesvol te zijn wanneer je aan de slag gaat met video advertenties.

Nog meer tips over mobiele advertentiecampagnes? Check deze 10 tips.

photo:68453216@N03(cc)

alles wat je wilt weten over mobiele advertenties