In de wereld van display advertenties volgen nieuwe formaten elkaar in rap tempo op. Bovendien zie je dat veel verschillende aanbieders van advertentieruimte verschillende benamingen geven aan advertentieformaten. Het IAB probeert gelukkig standaarden te vinden waar elke uitgever aan kan voldoen. Om betere resultaten te behalen voor de adverteerder in zichtbaarheid, een verhoogde clickrate (CTR) en engagement worden de advertentieformaten steeds groter. Niet alleen op web, maar dit is ook in toenemende mate het geval op mobiele devices. De Koning onder de mobiele advertentieformaten blijkt de ‘interstitial’. Deze paginagrootte advertentie zorgt voor zeer goede resultaten.

Prestitials, Splash Pages en Interstitials worden nogal eens door elkaar heen gebruikt. Het verschil is vaak dat een prestitial voor een iPad applicatie, iPhone App of mobiele website middels een pagina vullende grote advertentie  getoond wordt. Met andere woorden voordat men op de daadwerkelijke homepage van de gewenste applicatie/website komt. Een interstitial is hetzelfde formaat maar kan ook tussen de web of app pagina’s verschijnen. In bepaalde  applicaties noemt men dit ook wel weer een Swipe Ad)op tablet) of Splash Page .

Door de grootte en unieke positie heeft de Interstitial een hoge attentiewaarde zonder clutter. Dit formaat is daarmee zeer geschikt voor het behalen van o.a. awarenessdoelstellingen.

De smartphone heeft als beperking dat het scherm niet al te groot is in vergelijking met tablets en desktop. Dus door een groot oppervlak te claimen (wel 10x zo groot als de grootte van de traditionele banners) is zichtbaarheid met de interstitial gewaarborgd. Wel is voor de juiste aandacht en engagement met de gebruiker ook een aansprekende creatie nodig en dient uiteraard de banner aan de juiste persoon op het juiste moment geserveerd te worden. Zeker met dit type formaat is het verstandig om heel gericht een passende uiting te serveren om irritatie te voorkomen.

Een interstitial biedt de gebruiker altijd de optie om de advertentie te sluiten en terug te gaan naar de beoogde inhoud. Gezien het feit dat dit formaat advertentie niet in een umfeld wordt aangeboden is de afleiding door content minimaal te noemen. Dit is naast het fullscreen formaat een van de redenen dat de resultaten zeer hoog zijn.

Uit een onderzoek van Inmobi (groot mobile wereldwijd advertentienetwerk) van 12.000 app downloads komen de volgende resultaten naar voren:

– Een  Europese game ontwikkelaar realiseerde een 7 keer hogere conversie bij het promoten van zijn app met de inzet van een interstitital.

– Een bekende hotelketen zag maar liefst een toename van 25x in het aantal bekeken video views bij inzet van een interstitial.

Beide vergelijkingen zijn gemaakt ten opzichte van het traditionele bannerformaat, de 320×50. Uitgevers van App’s en sites binnen het Inmobi netwerk gaven tevens aan te profiteren van dit advertentieformaat met een eCPM die maar liefst 9x hoger ligt dan wanneer er alleen standaard bannerformaten worden aangeboden. Het ‘monetizen’ van de advertentie voorraad voor de uitgever steeg hierdoor dus aanzienlijk.

Overige conclusies:

–  De interstitial werkt met name goed bij het genereren van traffic voor spelletjes, social-en entertainment-apps.

– De interstitial is een groot formaat. Pas op met de frequentie van het serveren van dit formaat. In apps voor games is het prima om deze tussen de levels in te serveren. Echter wanneer het om redactionele apps of apps met een andere content is meer voorzichtigheid geboden. Hierbij wordt geadviseerd  interstitials te plaatsen na 2 of 3 geconsumeerde pagina’s. Of liever nog, op basis van tijd waarmee de gebruiker actief is op zijn of haar website of app. Hierbij wordt de voorkeur gegeven om na 2-3 minuten gebruik weer een interstitital te tonen. In dit geval levert dit voor de uitgever de hoogste eCPM op zonder dat er irritatie bij de gebruiker ontstaat, zo blijkt uit het onderzoek.

– Kies de juiste interstitial. Het is mogelijk meerdere soorten interstitials in te zetten; statisch, richmedia of video-interstitials. Bij apps waar een korte app-sessie vaak voorkomt,bijvoorbeeld een weer-app waarbij snel en vaak het weer van vandaag wordt gecheckt levert een statische interstitial de hoogste engagement op.  Bij Apps met langere app-tijdsessies leveren het serveren van video interstitials juist weer betere resultaten op.

– Statische Interstitials leveren met name hoge CTR’s op. Tot wel 20%.  Video en rich media interstitials worden vaak ingezet voor het opbouwen van een merkimago en leveren over het  algemeen een hogere vorm van engagement op.

Klik voor een voorbeeld van een mobiele interstitial ter promotie van de laatste Superman film  ‘Man of Steel’ op de onderstaande visual.

Interstitial

 

Bron: VentureBeat en Inmobi, VP Pisush Shah

Photo: plantronicsgermany (cc)