Inzet van location based marketingtechnieken zorgt voor een hogere engagement en conversieresultaten bij mobiele campagnes. Het draait allemaal om targeting waarbij advertentie uitingen wordt getoond op mobiele devices waarbij de gebruiker zich op een bepaalde locatie bevindt. e-Marketer geeft in deze presentatie met heldere onderbouwde cijfers weer dat we vanaf nu kunnen spreken over 3 top location based targeting strategieën en twee opkomende nieuwkomers.

De volgende Top3  Location Based Targeting Strategieën worden gedefinieerd:

1. Geo Aware Location Based Targeting. Dit zijn gepersonaliseerde advertenties op basis van locatie gegevens. De inhoud van de uiting bij deze advertentie wijzigt op basis van de afstand tot de winkels. De inhoud van de uiting bij deze advertentie wijzigt op basis van de afstand tot de winkels. In geval van Subway krijgen bezoekers die zich relatief dichtbij een vestiging bevinden de route en de Sub of the Day van de betreffende vestiging voorgeschoteld om mensen direct de winkel in te lokken. Mensen die zich op een grotere afstand bevinden krijgen een uiting die zich meer richt op het creëren van awareness voor de aanwezigheid van de Subway store.

2. Geo-Fencing Location Based Targeting. Dit zijn advertenties die zich richten op alle gebruikers binnen een vooraf ingestelde straal van een bedrijf met dezelfde reclameboodschap.

3. GeoConquesting Location Based Targeting. Dit zijn advertenties die getoond en getarget worden wanneer de consument zich in de  nabijheid van de locatie van de concurrent bevindt. Wellicht de snelste location based advertising campagne ooit is deze van alweer ruim een jaar geleden. De schoenenwinkel ‘Meatpack’ uit Guatemala introduceerde de ”Hijack’ app. Deze app bood klanten wanneer ze fysiek een concurrerende winkel van Nike of Adidas inliepen korting wanneer ze alsnog binnen 100 seconden een winkel van ‘Meatpack’ wisten te bereiken. Deze winkels werden aangegeven in de app. Elke verloren seconde betekende 1% minder korting. Het zal je niet verbazen dat deze actie veel mediapubliciteit heeft gekregen. Bekijk hier de video met deze opmerkelijke location based targeting campagne.

Naast bovenstaande 3 location based targeting strategieën zien we ook twee relatieve nieuwkomers die steeds populairder worden als het gaat om locationbased advertising.

– Indoor/In-Store Location based Targeting. Targeting die mogelijk wordt gemaakt door o.a. NFC (Near Field Communication), Wi-Fi en Bluetooth Low Energy Services (BLE) technieken. Klanten kunnen realtime en specifiek benaderd worden wanneer ze in de winkel of zelfs voor een bepaald schap staan. Deze vorm van targeting biedt veel kansen voor offline retailers.Wil je hier meer over weten? Lees dan zeker ook dit artikel op Emerce.

– Audience Targeting door gebruik te maken van customer insights die opgebouwd zijn op basis van bezochte locaties. Een campagne van Samsung was speciaal gericht op een publiek dat recent electronica winkels had bezocht. De engagementrate en de CTR (ClickThroughRate) van de campagne was duidelijk hoger dan vergelijkbare campagnes zonder targeting. Bekijk de resultaten in onderstaande slidesharepresentatie van eMarketer.

Naast Locationbased Targeting zijn er nog andere vormen van targeting op smartphones mogelijk die de effectiviteit van campagnes op  mobiele devices laat toenemen. Klik hier voor andere vormen van targeting op smartphones.

Locationbasedadvertising is slechts een van de criteria waar je rekening mee moet houden voor een succesvolle effectieve mobiele advertentiecampagne. Wil je weten waar je als adverteerder nog meer rekening mee moet houden voordat je je budget aan mobile advertising uitgeeft?  Bekijk dan hier de 10 essentiële tips voor een effectieve mobile advertentiecampagne.

Bekijk in onderstaande presentatie alle ins en outs en trends van Location Based Targeting.

Bron:eMarketer/OpenX