e-Village publiceert vandaag de 14e editie (2017) van de E-mail Benchmark, het grootste periodieke e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien. Zo wordt e-mail eindelijk meer op mobiel (54,22%) dan op desktop (45,78%) geopend, is het belangrijkste doel om e-mailmarketing in te zetten het genereren van traffic naar de website (75%) en is Marketing Automation zowel de grootste trend als de grootste uitdaging voor de Nederlandse marketeer.

Mobiel wint eindelijk van desktop
Vorig jaar kon mobiel het nog net niet winnen, maar het tij is inmiddels gekeerd. E-mail wordt dit jaar voor het eerst vaker geopend op mobiel (54,22%) dan op desktop (45,78%). Ook wordt er op mobiel meer doorgeklikt (54,34% van de totale opens) dan op desktop (45,66%). Opvallend is dat de CTO in de zakelijke markt hoger ligt op mobiel (53,63% van de totale opens) dan in de consumentenmarkt (46,37%). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails, waar desktop opens het nog winnen. Ondanks de verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Inmiddels optimaliseert 83% zijn e-mails voor mobiel en tablet. 95% van de respondenten houdt nog geen rekening met optimalisatie voor smart watches.

E-mail stijgt in de marketingmix
Voor een ruime meerderheid van de respondenten (73%) wordt e-mail in 2017 nog belangrijker.
Vorig jaar was leadgeneratie nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. Dat is nu verschoven naar het genereren van traffic naar de website (75%). Meteen daarop volgt het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%. Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan.

De grootste trend en uitdaging van 2017: Marketing Automation

De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2017 draaien om automatiseren en data. Ruim 49% van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door databasemanagement (37%) en conversie (35%). Marketing Automation is echter niet alleen de grootste uitdaging, maar ook de meest genoemde trend (55%). Op de voet gevolgd door database- en/of eventgestuurde campagnes (49%) en het gebruik van big data (43%). Het is opvallend om te zien dat neuromarketing (1%) wordt genoemd bij ‘anders’, deze is nog niet eerder in de E-mail Benchmark genoemd.

Andere opvallende cijfers: 

  • Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.
  • E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats.
  • De B2B-markt behaalt naast een hoger aantal opens (30,06% t.o.v. 22,84%) ook een betere CTR (5,26%) in vergelijking met de CTR (3,46%) van de B2C-markt.
  • Er wordt, net als vorig jaar, het meest op vrijdag (17,2%) gemaild. Terwijl vorig jaar de dinsdag nog op de tweede plaats stond met 16,2%, is dat nu de woensdag (16,1%), gevolgd door de donderdag (15,8%). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11%.

Over de E-mail Benchmark

Het onderzoek is uitgevoerd door E-mail Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit meer dan

3,5 miljard e-mails en 17.000 e-mailcampagnes en daarmee is het het grootste e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. In totaal komen 17 verschillende branches aan bod. Hierdoor kunnen marketeers de resultaten in de benchmark altijd met hun eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business- (B2B) als de business-to-consumer-markt (B2C).