Wij marketeers begrijpen alles van producten lanceren die relevant zijn voor onze doelgroep, onderscheidend zijn van de concurrentie en nog eens geloofwaardig vanuit onze merkidentitieit. Maar vervolgens moet het nog wel even door de consument gekocht worden. Om hiervoor te zorgen hebben we een grote keuze aan mediakanalen om deze communicatieboodschap over te brengen. Hierbij gaan we ervanuit dat onze doelgroep deze mediakanalen net zo belangrijk vindt als wij marketeers dat vinden. Uit onderzoek van emarketer blijkt toch net even wat  anders.

We weten dat vanuit de basis dat consumenten zeggen dat ze niet altijd staan te springen op reclames. Maar bij de uitkomsten van dit onderzoek is het soms wel even schrikken geblazen voor de marketeers onder ons.  In het onderzoek is er een onderscheid gemaakt tussen wat marketeers als een waardevol kanaal beschouwen en wat de consument als waardevol beschouwt.  Zo wordt door 87% van de marketeers gedacht dat een gepersonaliseerde webexperience belangrijk is, terwijl de consument met 16% hier anders over denkt. Toch is de relevantie met 28% niet slecht te noemen. De relevantie van webads (15%), en adverteren op facebook en twitter(12%) wordt ook door de consument als ‘redelijk’ relevant gevonden.

Wat uit dit onderzoek toch wel tegenvalt is de waardering voor mobile apps, mobiele advertenties en sms contact. Heeft dat te maken met de kwaliteit van het productaanbod, een matige of geen ervaring tot nu toe of is het toch iets anders wat een rol speelt?

E-mail is de grote winnaar. E-mail wordt door de consument zo blijkt uit dit onderzoek goed gewaardeerd door consumenten. Bijna een derde van de consumenten die een e-mail ontvangen van een organisatie waarop hij of zij zich heeft ingeschreven vond dit relevant, 3 op de 10 vond het accuraat en 26% heeft de mail zelfs onthouden.

mobiele marketing kanalenmobiele marketing kanalen2

 

Bron: emarketer
photo:ilamont(cc)