Generatie C oftewel de connected consument is altijd verbonden en dat brengt een geheel nieuwe wijze van marketing met zich mee. En de gevolgen zijn groot. De consument heeft meer dan ooit de macht en eist een op de persoon gericht relevant aanbod los van de locatie en tijd.

Generatie ‘C’ Connected consumer

Marketeers delen hierbij hun doelgroepen niet meer in op basis van segmenten maar de individuele waarden, het gedrag en de manier van leven van elke unieke gebruiker dient hierbij juist nadrukkelijker centraal te staan. Gemak, snelheid en relevantie spelen voor de consument dan ook een grote rol. IBM noemt deze generatie de generatie C.  Andere marketeers geven ook aan dat de ‘C’ mede te danken is aan begrippen als connected, co-creatie, content en community-orientated. Hoe dan ook het past bij de generatie van nu die steeds meer vertrouwen heeft om onmiddellijk zelf een selectie te maken in keuzes en ook veel vertrouwen heeft in wat andere consumenten zeggen op social media en het internet. Zo zegt 85% van deze generatie dat wat gebeurt op social media invloed heeft op wat hij of zij koopt. De meerwaarde lijkt  dan ook steeds minder in het product zelf te zitten en meer in het kanaal en de manier waarop het de consument bereikt en een juiste beleving brengt.

We wisselen dagelijks verschillende keren van device. Starten de zoektocht naar een product op de mobiele telefoon bijvoorbeeld in de trein onderweg naar huis. Kijken s‘avonds nog eens goed op de iPad en kopen dan via iPad of toch met de vertrouwde laptop op schoot het product of dienst. Meer dan de helft van de tijd die we op internet doorbrengen verloopt momenteel via een mobiel device. Daarvan gaat 12% via tablet en 39% via smartphones. Het wisselen van device doet niet alleen de jongere generatie. Maar liefst 51% van de 50+’ers laat cross platform gedrag zien (smartphones, tablet & PC). Jongeren nog wel meer met 65% in de leeftijds groep 18-24 jaar. Overall is 2 van de 3 volwassenen cross platform. Dit blijkt uit een eerder verschenen onderzoek van jumptap.

Hieronder is een infographic van IBM te vinden over een dag uit het leven van de Generatie C.

Een andere term die even vaak of misschien nog wel vaker wordt genoemd is ‘Generatie Y’ Dit is de generatie geboren in de begin jaren 80. Het is een generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt en 24/7 bereikbaar wil zijn en opgegroeid is met sociale netwerken. Een beetje verslaafd is deze generatie toch wel aan deze netwerken. Gemiddeld zijn ze actief op 2.5 sociale netwerken en logt 34% in op een van deze netwerken zelfs vanuit bed. Vroeger toch een plek waar andere zaken plaatsvonden. Klik hier voor meer informatie en een infographic van hoe deze generatie vergroeid zijn met Sociale Media.

Generatie Connected

Bron: IBM/Handboekonlinemarketing/Jumptap
Photo: 102677144@No4 (cc)