Mobile marketing en mobile advertising is niet nieuw meer. De afgelopen jaren is de markt verder geprofessionaliseerd en 2013 lijkt gezien de recente groeicijfers in mobile advertising echt het jaar van mobiel te gaan worden. Het meten van mobiele activiteiten is echter nog niet zo ver als het meten van traditionele web activiteiten. Dat is jammer want zowel adverteerders als bureaus vinden het meten erg belangrijk om de waarde te bepalen van mobile marketingacties. In dit artikel wordt de stand van zaken uiteengezet van analyses die gemaakt kunnen worden op mobiele websites, in apps en van advertentie campagnes. Mobiele site analytics Met Google Analytics is het mogelijk om het mobiele site verkeer te meten. In het rapport “Samenvatting” lees je meer over hoeveel bezoekers een mobiel apparaat hebben gebruikt bij hun bezoek aan een website. Google Analytics maakt ook onderscheid tussen de bezoekers die vanuit een mobiel device op je website terecht komen en bezoekers die via de’ traditionele pc/laptop’ je website benaderen. Tevens geeft Google Analytics goed inzicht in hoeveel bezoek er afhaakt op de mobiele website en o.a. wat de duur van het bezoek is. App analytics Google heeft een Analytics tool voor apps. Via deze analytics kan de adverteerder de volgende gegevens inzien: -Het aantal installaties. -Via welke apparaten en netwerken wordt de app gebruikt -De geografische locatie van de gebruiker -Het totale aantal in-app aankopen – Het aantal schermen per bezoek en hoe de bezoekers door deze schermen navigeren Naast Google is er een andere tool om het gebruik van apps te meten, namelijk Flurry Analytics. flurry Met deze analytics wordt het duidelijk hoe gebruikers omgaan met een app. Hoe, wanneer, waar en door wie is de app gebruikt. Met Flurry meet de adverteerder zaken als hoe de consument zich door de app beweegt, hoe de adverteerder de app beter kan monetizen, hoe de conversie kan worden verhoogd, etc.  Dit alles wordt in een overzichtelijk dashboard getoond. Het meten van mobiele advertentiecampagnes Als een adverteerder realtime de effectiviteit van een campagne wil meten dan is dit tot op heden helaas niet goed te meten via cookies. Niet alle browsers en apps kunnen namelijk cookies uitlezen. Een goed alternatief wanneer je een mobiele campagne wil monitoren en mee meten is het gebruik van tracking pixels. Deze pixels werken wel op mobiel web en in app. Wil je als adverteerder echter weten hoeveel downloads gegenereerd worden via een specifieke campagne, dan is het advies om een stukje code (SDK) in de app te implementeren en de app opnieuw te uploaden via de appstore. Daarna is het pas mogelijk om de app downloads via specifieke apps / mobiele sites mee te meten. Naast de volgende informatie, beschikbaar via de mobiele ad servers, impressies, clicks en ctr van campagnes zijn ook te meten: -]Advertentie vertoningen op specifieke tijdstippen van de dag, week, maand, etc -Advertentie vertoningen per uitgever, site, app, advertentie positie -Advertentie vertoning per apparaat, merk, type, OS, OS versie, browser, browser versie -Advertentieweergave op specifieke locatie, land, regio, stad, GPS you have one new message Frequency caps op mobiele telefoons is niet mogelijk omdat ad-servers geen unieke impressies meten. Targeting en retargeting Weborama biedt mobiele targeting en retargeting mogelijkheden. Dit verloopt via een platform voor targeting en retargeting doeleinden voor campagnes in mobiele browsers (tussen domeinen) en in-app (alleen per (één) app). Dit is alleen mogelijk via iOS. Mobile retargeting is tevens mogelijk op Android mobile web. (Android) In-app kan in sommige gevallen ook maar vereist testen. Met behulp van de parameters kunnen campagnes worden getarget op een specifiek type Operating System (OS) of mobiel apparaat. Deze maniervan targeting is mogelijk met behulp van de volgende variabelen: [list style=”circle”][list_item]OS geïnstalleerd op het gebruikersapparaat[/list_item][list_item]Merk van apparaat[/list_item][list_item]Merk/ model[/list_item][list_item]Type van apparaat (smartphone/ tablet)[/list_item][/list] Voor retargeting is het vereist dat tags worden geplaatst op de mobiele landingspagina’s. Bijvoorbeeld op: product beschrijving pagina’s, conversiepagina’s etc. De informatie verkregen door deze tags, komen uit een cookie-achtige-bestand wat wordt geplaatst op de smartphone van de gebruiker. Met behulp van dit bestand kan de specifieke retargeting campagne worden ingesteld met behulp van de volgende variabelen: [list style=”circle”][list_item]Bezocht pagina(‘s), sectie, subsectie[/list_item][list_item]Bezocht product pagina(‘s)[/list_item][list_item]Waar in de (sales)funnel bevindt de gebruiker zich[/list_item][list_item]Conversie[/list_item][list_item]Bezoekers frequentie[/list_item][/list] Door deze variabelen te combineren voor retargeting doeleinden heeft de adverteerder de mogelijkheid om specifieke creaties te maken voor op specifieke momenten in de campagne. Doelgroep gericht adverteren Nugg.ad maakt het mogelijk om doelgroep gericht te adverteren. Voor de duidelijkheid, de kern van nugg.ad is de doelgroep targeting technologie. Deze technologie heeft zijn oorsprong op het traditionele web, maar is met ‘beperkingen’ even zozeer toepasbaar op het mobiele web. Omdat het doel van de nugg.ad technologie het bereiken van de juiste doelgroepen is, levert deze technologie een meetbare bijdrage aan de realisatie van campagnes met een branding doelstelling. Ook kan op basis van dezelfde doelgroep informatie bijvoorbeeld mobiele content relevanter worden gemaakt. Zij meten, dat wil zeggen wij volgen en bouwen data op: [list style=”circle”][list_item]Sociaal-demografie: oa. leeftijd, geslacht, opleiding, gezinssamenstelling[/list_item][list_item]Product interesses: oa. telco, energie, verzekeringen, sport, reizen[/list_item][list_item]Merk betrokkenheid: merk bewustzijn, voorkeur, aankoop intentie[/list_item][list_item]Optimale frequentie[/list_item][/list] dude on the phone Als een subset is het mogelijk om te meten & te optimaliseren: -Brand engagement: merkbekendheid, -voorkeur, koopintentie -Optimale contactfrequentie Zoals beschreven wordt, valt er best wat informatie te halen, maar het verzamelen van bovenstaande data via een mobiele website en/of app is wel een aparte discipline. Niet alleen heeft het scherm zijn beperkingen voor het stellen van vragen, maar ook het werken met cookies is geen standaard gegeven. Al met al is het mogelijk om met veel combinaties van meetinstrumenten nuttige informatie te verzamelen voor je mobile marketing en mobile advertising inspanningen. Echter is dit vooralsnog alleen voor de zeer inventieve en ervaren mobiele expert weggelegd. Willen we de mobile markt ook op dit gebied verder professionaliseren en het meten=weten voor een groter publiek toegankelijk maken is een meer gestandaardiseerde aanpak van meten vereist. Photo: facemetopgoldyourdon (cc)