Programmatic Advertising is in 2016 met 20% sterk gegroeid, naar een omzet van 225
miljoen euro in Nederland.

Opvallende cijfers zien we in programmatic video en programmatic mobile.
Programmatic video laat een omzetstijging zien van 95% en heeft daardoor nu een 15% omzetaandeel binnen
programmatic advertising. Ook mobile inventory blijft groeien. 35% van de exchange omzet komt uit mobiel of
tablet.

Dit en meer blijkt uit de Programmatic Advertising Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB
Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren.

Alle resultaten en conclusies over Programmatic Advertising zijn gebundeld in de Programmatic Advertising
Study, die vanaf vandaag te downloaden is op www.iab.nl.

Groei in volume en prijzen
Het aantal verkochte impressies op de programmatic exchange steeg met 18%. De toename komt met name
door extra mobiele impressies die worden aangeboden op de exchange. De eCPM prijzen zijn op alle devices
gegroeid.

Doordat mobiele impressies iets lager zijn geprijsd dan die van laptop/desktop is de gemiddelde eCPM
prijs op de exchange licht gestegen met 2%.

Online video stijgt óók op de exchange
Binnen het aanbod van formaten op de exchange springt Online Video er uit. De omzet van Programmatic Video
is bijna verdubbeld met een toename van 95%. Video advertising heeft nu een omzetaandeel van 15% binnen
programmatic advertising.

Headerbidding in 2017
De respondenten van het onderzoek verwachten dat 2017 het jaar wordt waarbij er serieus geëxperimenteerd
wordt met Headerbidding. Bij headerbidding wordt een impressie op meerdere exchanges tegelijk aangeboden,
waardoor meer partijen tegelijk kunnen bieden op dezelfde impressie. Voor 2017 wordt een omzet verwacht
van 5% uit headerbidding.

Transparantie steeds belangrijker
Dat transparantie een trending topic is zien we ook terug in de resultaten van de Programmatic Advertising
Study. Steeds meer URL informatie van de aangeboden impressie wordt vrijgegeven binnen de exchange.
Waarbij in 2012 van alle ingekochte impressies 15% werden ingekocht zonder te weten waar deze zou worden
geuit, is “blind” inkopen nu vrijwel volledig verdwenen.

Over de Programmatic Advertising Study
De Programmatic Advertising Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland’s
taskforce programmatic heeft uitgevoerd. Voor de Programmatic Advertising Study heeft Deloitte 25
Nederlandse programmatic spelers ondervraagd.

Bron:IAB