Dit blijkt uit het onafhankelijke ondezoek van de Social Media Monitor. In dit onderzoek wordt gekeken naar de social media inzet van merken. KLM mag zich als best presterende Social Media organisatie kronen van 2013 gevolgd door ING en Coolblue. Het hoe en waarom van deze overwinning en de presentatie van dit onderzoek zijn in dit artikel terug te vinden.

Webcare/Service

Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door Social Embassy en komt duidelijk naar voren dat webcare en service belangrijker is geworden dan ooit tevoren. Hiermee is het onlosmakelijk verbonden met social media. Maar liefst 95% van de merken biedt webcare en service aan via de bekende social media kanalen. Een opvallend detail is dat het aantal berichten vanuit consumenten naar merken op facebook met 81% is gestegen.

KLM was ooit een van de eerste bedrijven die zich inzet op het gebied van webcare. Dit gebeurde tijdens de beruchte aswolk van de ijslandse vulkaan die het Europese luchtruim lamlegde. KLM startte met groot succes met het helpen van klanten via Twitter, Hyves en Facebook. Ondanks dat het allemaal om losse vragen en contacten ging merkte KLM dat deze heel waardevol zijn voor elk individu. Vanaf juli 2011 is KLM 24uur per dag actief met onlineservice voor haar klanten. En nu plukt het dus er de vruchten van.

In dit onderzoek is gekeken naar de variabelen aanwezigheid, authenciteit, content, en de activeit en interactiveit op de socialmedia platformen van 75 grote merken.

Hieronder vind je de presentatie met alle uitkomsten.

Bron: socialembassy

Photo: skynnylawyer (cc)