Hogere CTR’s met location based targeting campagnes kopten we twee dagen geleden. In dit artikel wordt onderscheid gemaakt tussen ‘Geo Aware’,’ Geo Fenced’, Designated Market Area’ en ‘Audience location based targeting’ campagnes. Vandaag een nieuwe case van ‘Verve Mobile’, een niche-mobile advertising netwerk – gericht op het gebruik van location-based advertising door restaurants. Interessante resultaten en learnings hoe om te gaan met location based advertising.

Location-based advertising via mobiel of tablet. Nog even voor de duidelijkheid. Het gaat om targeting waarbij gebruik wordt gemaakt van de locatie van het apparaat, via GPS en/of wifi mogelijkheden. Ideaal voor o.a. retailers en horecagelegenheden.  Zo kunnen specifieke aanbiedingen en informatie getoond worden aan (nieuwe) klanten op basis van de plek waar hij zich bevindt. Dit levert uiteraard een hogere attentiewaarde op omdat de aanbieding beter bij de klant past( je kan als klant ‘direct schakelen’) en bovendien kun je als adverteerder een exclusief voordeel bieden als je potentiele klant dichtbij is.

Het rapport, waarin de resultaten van meer dan 100 Verve mobiele campagnes tussen januari 2012 en maart 2013 gemeten zijn, laat aantrekkelijke stijgingen zien in CTR (Click Through Rates).

De belangrijkste uitkomsten op een rij:

-Reclame campagnes afgestemd op locatiegegevens leverde tweemaal hogere resultaten op vergeleken met campagnes waarbij dat niet het geval was.

– ‘Voet verkeer’ naar een nabijgelegen restaurant werd meer dan verdrievoudigd als locatie-gerichte advertenties werden gebruikt.

– Bovendien zorgen de banner ads ervoor dat er 20% minder kans was dat de bezoeker een concurrerend restaurant bezochten.

Een van de campagnes uit het onderzoek gebruikte locatie-specifieke gegevens om op maat mobiele advertenties  te tonen aan gebruikers waarbij interactief restaurant menu’s, een plattegrond en social media integratie werd geboden. Betrokkenheid van de consument met de interactieve advertentie leverde interessante resultaten op. Met de banneruiting werd gemiddeld  23 seconden door de gebruiker ‘geïnteracteerd’ en genereerde een 3,2 procent click-through rate (in vergelijking met de 0,1 procent gemiddeld bij standaard Ads).

restaurant location based targeting

Het onderzoek toont tevens aan dat de combinatie tussen location based targeting, interactiviteit met de uiting en voor de klant relevante informatie bieden uitstekende campagneresultaten oplevert.  Deze aanbiedingen dienen dus op de juiste locatie, in de juiste context, op het juiste moment, aan de juiste persoon worden aangeboden. Voor Restaurants is location based targeting in combinatie met tijdtargeting ideaal op mobiel in te zetten waarbij er onderscheid tussen bijvoorbeeld lunch en dinnercoupons gemaakt kan worden.

Bron: Verve Mobile, Responsys

Photo: arbronkurtizanka (cc)