Interactie met merken vindt plaats op elke tijd en plaats en wanneer het maar uitkomt op ruim 14.000 verschillende apparaten. Interactie met merken gebeurd ook steeds vaker via het mobiele kanaal op steeds kritiekere momenten in de customer journey. Nadenken over je mobiele strategie is dus een must. Voor net dat stukje extra overtuiging weer even wat statistieken op een rij

Smartphone penetratie in Nederland ligt op 61%. Vergeleken met een aantal grote west Europese landen om ons heen laten we alleen Spanje met 66% en de UK met 64% aan ons voorbij gaan. Frankrijk, Italië, Duitsland maar ook Amerika laten we (niet ver) achter ons. Qua tablet penetratie staat Nederland in dit zelfde rijtje ruim bovenaan met 31%. Hier komen Spanje en Oostenrijk het dichtst in de buurt met beide een 24% tablet penetratie.

smartphone en tablet penetratie

De nummer 1 activiteit bij double screen gebruik is nog steeds email gevolgd door internet browsen en social networking. Leuk om te zien zijn de verschillen in gebruik tussen de devices. Slechts 20% winkelt via de smartphone tegenover 44% die dit doet op een tablet. Het speuren naar vakantie bestemmingen en goedkope tickets doet men voornamelijk op de tablet en vrijwel niet op smartphone. Zorg dus dat je goed weet op welk device jou consument te vinden is en haak daarop in.

gebruik smartphone versus tablet

Vandaag de dag is de hele customer journey van oriëntatie tot aankoop beslissing te vinden over verschillende devices. Zo start 65% op de smartphone met oriëntatie, 61% vervolgd deze actie op de laptop. Slechts 4% gaat verder op de iPad. Onderstaand een compleet overzicht van multi screen gebruik. Duidelijk is iedergeval dat de laptop/ pc nog niet is verdwenen.

mobile customer journey

Bron: Velti

Photo: ljrmike (cc)