Het aantal smartphone-gebruikers wereldwijd zal dit jaar naar verwachting de twee miljard overschrijden. Dit komt neer op ruim een kwart van de wereldbevolking. 86 procent van de Nederlandse bevolking is inmiddels in het bezit van een smartphone en zelfs tijdens de vakantie spenderen we 2,5 uur per dag aan deze smartphone. Adverteerders zijn dan ook van plan om de komende jaren flink te investeren in mobile advertising. Tegen 2020 zal ruim driekwart (75,9%) van alle digitale advertentie-uitgaven mobiel zijn. Widespace heeft daarom de acht belangrijkste trends op het vlak van mobile technologie op een rij gezet:

1. Video is koning
Het traditionele, lineaire tv-kijken neemt verder af, terwijl videoconsumptie op mobile devices steeds meer terrein wint. Video wordt langzaamaan de belangrijkste vorm van mobile content. Volgens het onderzoek van IAB Nederland wint video steeds meer terrein binnen de online advertentiemarkt. Videocontent is bij uitstek een goede tool om engagement en effectiviteit te verhogen onder de doelgroep.

2. Content op maat
Aangezien het aantal mensen met een smartphone, phablet of tablet toeneemt, zal op maat gemaakte content voor de talloze verschillende maten displays de nieuwe norm worden. Advertenties moeten worden geproduceerd met een mobile first-benadering, met kortere en licht te verteren content, in plaats van het simpelweg hergebruiken van traditionele televisiereclames van 30 tot 45 seconden.

3. Appification
Ondertussen zijn er ruim 5,7 miljoen apps beschikbaar om te downloaden. Gebruikers spenderen 90% van de tijd op hun mobile device aan apps. Echter wordt 84% van deze tijd aan slechts vijf apps of minder besteed, volgens Forrester. Al deze apps kunnen echter worden geïndexeerd, wat een grote impact kan hebben op mobile search.

4. Wearables verslijten
De verwachting is dat wearables wereldwijd een omzet van 100 miljard dollar in 2018 zullen genereren. Wearable-technologie wordt steeds meer mainstream. Ondertussen hebben verschillende partijen smartwatches uitgebracht en zijn er steeds meer slimme connected-producten voor in huis beschikbaar. Naar verwachting zullen huishoudens en auto’s in 2020 enkele honderden van dit soort producten bevatten.

5. VR en AR zijn de realiteit
Een paar jaar geleden leek het meer op sci-fi, maar virtual en augmented reality zijn hard op weg om de nieuwe norm te worden. Merken vinden continu nieuwe manieren om deze technologie te gebruiken om persoonlijke ervaringen te bieden. De volgende stap zal het uitbouwen van oplossingen voor mobile zijn, zoals Google Cardboard, maar ook high-end gear zoals Oculus Rift. Uitgevers gaan hier ook in mee en produceren volop VR-content, waaronder Buzzfeed en de New York Times. Wie weet kunnen spelers van Pokémon GO binnenkort ook een advertentie verwachten tijdens het zoeken van Pokémons.

6. Programmatic premium
Programmatic advertising blijft groeien. De verwachtingen van de programmatic trading markt zijn hooggespannen. IAB Nederland verwacht een groei van meer dan 22% voor het einde van 2016. Meer dan 60% van alle programmatic uitgaven is voor mobile en dit zal naar verwachting tot 76% toenemen in 2019. Vooral transparantie zal voor merken centraal staan als ze campagnes willen draaien in een premium-context. Dit zorgt ervoor dat advertenties op de juiste plaats en in de juiste context worden gezien. Op die manier wordt inzichtelijk wat advertentie-uitgaves daadwerkelijk opleveren.

7. M-Commerce wordt mainstream
Aankopen vanaf mobiele apparaten blijven stijgen. M-commerce zal naar verwachting goed zijn voor 45% van alle online aankopen in 2020. Ook contactloos betalen wordt op steeds meer plekken aangeboden. Het aantal devices wereldwijd met deze functionaliteit zal dit jaar de 600 miljoen overschrijden.

8. Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit
Maar liefst 54% van alle advertenties wordt nooit gezien. Veel vertoningen worden bovendien door ad blockers geblokkeerd. Hierdoor komt er steeds meer aandacht voor kwaliteit van digital advertising. Dit alles draagt bovendien bij aan hogere eisen wat betreft viewability en transparantie.