Smartphones zijn in Europa verantwoordelijk voor een steeds groter aandeel in de traffic naar webwinkels. Vergeleken met vorig jaar is het aantal bezoeken aan webwinkels via smartphones met 54 procent gestegen in 2016. Dit blijkt uit Adobe’s 2016 Mobile Retail Report.

De omzet via smartphones is sinds 2015 met 89 procent gestegen en dit is aanzienlijk meer dan bij desktop en tablet met respectievelijk 8 en 10 procent groei.
Toch is de conversie van mobiel nog niet hoog genoeg om de afname in tablet- en desktop-gebruik te compenseren. Ondanks dat de traffic afkomstig van smartphones in Europa gelijkmatig toenam, bleef voor retailers de algehele groeicurve qua traffic vlak met een groei van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. De traffic van tablets en desktops nam in deze periode af met respectievelijk 8 en 7 procent. De omzet via smartphones is met 13 procent sterker gegroeid dan de totale omzetgroei.

Over het algemeen zijn desktops nog altijd de cash cow voor retailers, goed voor 72 procent van de totale omzet en 58 procent van de traffic. Smartphones vertegenwoordigen 12 procent van de totale omzet en 27 procent van de traffic. Over heel Europa is de gemiddelde bestelwaarde (Average Order Value) bij desktops 25 procent hoger dan bij smartphones. Ook is de omzet per bezoek (Revenue-per-Visit) bij smartphones 3,4 keer lager dan bij desktops.

Het onderzoek toont ook aan dat mobiele shoppers gemiddeld minder aankopen afronden dan desktop-gebruikers. De conversieratio bij desktops blijft 2,6 keer hoger dan bij smartphones. Het onderzoek van Adobe laat ook zien dat gebruikers op barrières stuiten bij het bezoeken van mobiele retail sites. Zij noemen het navigatiegemak (28 procent), de mogelijkheid om afbeeldingen op een groter scherm te bekijken (23 procent), en het gemak om betalingsgegevens in te voeren (17 procent) als belangrijkste redenen om te switchen van smartphone naar desktop om de aankopen af te ronden.

Hoewel Europese retailers een redelijk grote smartphone-doelgroep hebben, is er nog verbetering mogelijk in het converteren van deze doelgroep en het compenseren van het aantal afhakers bij desktop. Dit is mogelijk door aantrekkelijke winkelervaringen te bieden op mobiel. Wanneer deze ervaringen niet voldoen aan de hoge eisen van de klant als het gaat om kwaliteit en personalisatie van login tot afronding van de aankoop, dan lopen retailers belangrijke omzetkansen mis.

“De winkelwagen is een essentiële pagina voor de conversie, maar de ervaring is meestal niet geoptimaliseerd voor mobiel en dit zorgt ervoor dat veel gebruikers minder kopen of het aankoopproces afbreken”, stelt Tamara Gaffney, principal analyst Adobe Digital Insights. “Het is cruciaal voor retailers om de ervaring beter te personaliseren zodat de gebruikers eerder geneigd zijn om het aankoopproces op hun smartphone af te ronden. Tegelijkertijd moeten zij technologieën zoals mobile wallet beter integreren om een goede ervaring te creëren binnen apps en browsers.”