Samsung, Apple en Huwaei zijn de top 3 grootste smartphone producenten. Huawei is daarmee de nieuwe nummer 3 en gaat Lenova/Motorola voorbij.

Er zijn in 2015 wereldwijd 1,293 miljard smarthones verscheept, 10,3 procent meer dan in 2014. 539 miljoen smartphones werden verscheept door Chinese producenten, zo blijkt uit onderzoek van Trendforce. Digitimes meldde onlangs dat er 1,33 miljard smartphones zijn verscheept vorig jaar.

Chinese smartphone-merken groeiden sterk in 2015, met een marktaandeel dat boven de 40 procent eindigde. In de top10 van grootste smartphone-producenten staan inmiddels zeven Chinese bedrijven. Huawei streefde Lenovo voorbij om voor de eerste keer de nummer 3 smartphone-leverancier wereldwijd te worden en de nummer 1 in China.

Samsung en Apple waren samen nog iets groter dan de Chinese rivalen, met een gecombineerd volume van 547 miljoen smartphones. Voor 2016 verwacht Trendforce dat de Chinese producenten een marktaandeel van 45 procent realiseren en daarmee meer smartphones zullen verschepen dan Apple en Samsung. Bijna één op de twee smartphones wereldwijd wordt dit jaar verscheept door een Chinese aanbieder. Trendforce stelt dat 2016 dan ook verdere verscherping zal zien van de al hevige concurrentie op de smartphone-markt.

Zwaar jaar voor Samsung
Samsung had in 2015 al een zwaar jaar. De verkoopdoelen voor de Galaxy S6 en de Note 5 werden niet gehaald. Daarnaast zag Samsung zijn marktaandeel verder dalen, naar 25 procent eind 2015 tegen 28 procent in 2014. Samsung verliest zowel aan de bovenkant van de markt (versus Apple) als in het midden en de onderkant (versus Chinese vendors) terrein. Volgens Trendforce kwam Samsung in 2015 uit op 320 miljoen verscheepte smartphones, een daling met 1,8 procentpunten en de eerste keer dat Samsung ook in aantallen verscheepte smartphones moest inleveren.

Apple versterkt positie
Apple behield de nummer 2 positie vorig jaar met 227 miljoen verscheepte iPhones, 17,7 procent meer dan in 2014 en resulterend in 17,5 procent marktaandeel. Trendforce stelt dat de sterke verkopen van de in september 2014 gelanceerde iPhone 6 en 6 Plus een belangrijke factor waren in de blijvende groei van Apple op smartphone-gebied. Het 5,5 inch 6 Plus model vulde een belangrijk gat in Apples portfolio, namelijk dat van de steeds meer gevraagde grotere modellen smartphones. Voor 2016 verwacht Trendforce echter dat Apple minder groei realiseert, mogelijk slechts met enkele cijfers. Reden hiervoor is dat de in september 2015 gelanceerde 6 Plus en 6 S Plus-modellen te weinig vernieuwend zijn (een nieuwe A9 processor, 3D Touch-technologie) om veel vervangingsaankopen te stimuleren.

LG kan herstel uit 2014 niet doorzetten
Trendforce refereert verder nog aan LG, dat zijn herrijzenis in 2014 in 2015 niet wist door te zetten. De sterke groei in verscheepte smartphones uit 2014 bleef afgelopen jaar uit, met teleurstellende verkopen voor het topmodel LG G4 (in februari wordt de opvolger G5 verwacht) wegens eveneens weinig vernieuwing in vergelijking met de voorganger. In de tweede helft van 2015 wist de V10 met zijn tweede display en dual front camera’s voor betere verkopen te zorgen. Uiteindelijk eindigde LG met 68 miljoen verscheepte smartphones, een groei van 7,9 procent jaar-op-jaar.

Huawei nieuwe nr 3 mondiaal
Hoewel de meeste Chinese smartphone-vendors groeiden, was Huawei met voorsprong de sterkste partij. Huawei heeft de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in R&D en produceert nu onder meer zijn eigen mobiele processors. Daarnaast heeft de onderneming een groeiend portfolio aan patenten met zelf ontwikkelde mobiele technologie. Dat helpt de vendor om in overzeese markten uit te breiden zonder in rechtszaken verwikkeld te raken met concurrenten. Ook is Huawei in staat om te concurreren met grote internationale merken op het gebied van kwaliteit en functies.

Huawei reserveert zijn eigen Kiri-processors voor high-end smartphones en werkt samen met Qualcomm en MediaTek voor processors in zijn midrange – en low-end smartphones. Verder onderhoudt Huawei goede relaties met operators wereldwijd, wat helpt bij zijn distributie. Huawei wist in 2015 voor het eerst meer dan 100 miljoen smartphones te verkopen en kwam uit op 108 miljoen verscheepte smartphones, maar liefst 49 procent meer dan in 2014. Daarmee werd rivaal Lenovo van de derde plaats verstoten. 2016 heeft Huawei 130 miljoen verscheepte smartphones als doel.

Xiaomi kan niet doorbreken
Xiaomi wist in 2015 op overzeese markt niet goed door te breken, ondanks de goede prijs-kwaliteitverhouding van zijn smartphones. Xiaomi had vooral problemen met het gebrek aan eigen patenten, wat er onder meer toe leidde dat diverse modellen in India van de markt gehaald moesten worden.

Daarnaast heeft Xiaomi last van toenemende concurrentie op de thuismarkt, nu rivalen dezelfde verkoopstrategie adopteren. De verkopen van de op de bovenkant van de markt gerichte Mi Note-reeks bleef achter bij de verwachting. Xiaomi wist zijn doel van 100 miljoen verscheepte smartphones dan ook niet te halen, maar kwam uit op 72 miljoen stuks: een groei jaar-op-jaar van 17,5 procent.

CEO Lei Jun stelde recent tegenover de Wall Street Journal dat het doel van 80 miljoen verkochte telefoons (het doel van 100 mln stuks was al eerder losgelaten) niet meer de hoogste prioriteit voor de onderneming heeft.

Lenovo ziet afzet met kwart inzakken
Lenovo, dat in 2014 op 92 miljoen verscheepte smartphones uitkwam dankzij de overname van Motorola Mobility, zakt in 2015 door het ijs met naar verwachting 70 miljoen verscheepte smartphones, een daling jaar-op-jaar van bijna 24 procent. Het positieve effect van de combinatie van Lenovo en Motorola Mobility is duidelijk nog niet verder gekomen dan een aggregatie van smartphone-verkopen van beide merken. Lenovo gaat in 2016 zijn smartphone-activiteiten herstructureren, waarbij de merknaam Motorola wordt uitgefaseerd. Mogelijk dat een focus op innovatieve ontwerpen en verdere samenwerking met Google voor 2016 een comeback mogelijk maakt, stelt Trendforce.

Bron:Telecompaper
photo:vernieman(cc)