Showrooming; het gebruik van mobile devices op de winkelvloer voor bijvoorbeeld prijs vergelijking of het checken van product reviews neemt steeds grotere vormen aan. Uit nieuw onderzoek van Vibes blijkt dat 44% van de shoppers dit regelmatig doet. Showrooming is eigenlijk een standaard onderdeel geworden van het winkelen. Niemand wil er thuis achter komen dat het net gekochte product ergens anders goedkoper in de schappen ligt. Of misschien wel erger, slechte reviews online krijgt.

In 2012 stelde Vibes respondenten dezelfde vragen over smartphone gebruik op de winkelvloer als dit jaar. Het gebruik is explosief gestegen. Waar in 2012 nog maar 33 procent op de winkelvloer snel nog even de prijzen bij de concurrerende winkels checkte doet nu bijna 50% dit. 23 procent geeft aan een product bij de concurrent te hebben gekocht na in-store via de smartphone vergelijkend waren onderzoek te hebben gedaan. In 2012 stond dit percentage nog maar op 9 procent.

Een andere interessante waarneming die uit het rapport naar voren komt is dat consumenten meer op hun telefoon dan op het winkelpersoneel vertrouwen met 36 procent tegenover 21 procent.

Mobiel omarmen en gebruik maken van de unieke mogelijkheid om zeer gerichte persoonlijke boodschappen over te brengen kan weerstand bieden tegen de negatieve effecten van showrooming voor retailers. Op de vraag wat men beweegt om zich in te schrijven of deel te nemen in marketing activiteiten geeft maar liefst 79% incentives of coupons aan. 45 procent geeft aan dat exclusieve content een trigger zou zijn. In 2012 was dit 29 procent.

Bekijk onderstaande infographic voor meer mobile showrooming facts.

mobile showrooming

Bron: Vibes

Photo: scragz (cc)