We gebruiken de smartphone op de winkelvloer blijkt uit diverse onderzoeken. Dat weten we. Maar wat doen we dan precies? Het scannen van barcodes met een barcode scanner doen we het meest blijkt. 36% geeft aan in een onderzoek naar showrooming gedrag dit wel eens gedaan te hebben op de winkelvloer. Niet ver daar vandaan staat het zoeken naar een online coupon. Je zal die 10% korting coupon maar zien als je al weer thuis bent met je aankoop op zak. Niet per definitie shop gerelateerde activiteiten doen we ook op de winkelvloer. We posten social media updates en checken zelfs in via Foursquare en Facebook.

Als we dan op de winkelvloer informatie over een product op zoeken dan gebeurd dit het meest op een andere website van die van de retailer. Tweede en derde keuze zijn dan wel direct de retailers website en de applicatie van de betreffende retailer.

Laten we dit showrooming gedrag dan alleen zien als we echt dure aankopen van plan zijn? 36% van de shoppers geeft aan regelmatig naar product informatie te zoeken op hun mobiele telefoon voor producten met een prijs van minder dan 37 Euro. Niet geheel onverwacht loop dit percentage op naar mate het product duurder wordt. Bij producten met een prijs boven de 185 Euro grijpt 62% naar de smartphone om informatie te zoeken op de winkelvloer.

showrooming redenen

De meest voor de hand liggende reden waarom mensen showroomen is checken of het product bij een online retailer niet goedkoper is (69%). Andere redenen zijn checken of de online retailer het product gratis bezorgd en ook geeft 27% aan eigenlijk altijd van plan zijn om het product online te kopen. Motivaties om juist niet te showroomen zijn puur door tijd en gemak gedreven. Of we hebben het product direct nodig, willen niet wachten tot bezorging na de online bestelling of vinden het gewoon fijner direct in de winkel te kopen.

Photo: 66321334@N00