Nederlandse consumenten hebben inmiddels €1 miljard besteed aan smart home apparaten. De productcategorie slimme huishoudelijke apparaten heeft hierin het grootste aandeel. Van alle smart home producten is de slimme thermostaat het apparaat met de hoogste marktwaarde. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van Multiscope onder 5.500 Nederlanders.

Grootste aandeel van huishoudelijke apparaten
Drie op de tien huishoudens in Nederland (29%) hebben één of meerdere smart home apparaten. Deze huishoudens hebben tot nu toe €350 miljoen besteed aan slimme huishoudelijke apparaten, zoals robotstofzuigers of wasmachines met app-bediening. Bijna een kwart van de bestedingen is gedaan aan producten voor beveiliging en veiligheid (€240 miljoen), zoals IP-camera’s en slimme beveiligingssystemen. De besteding aan slimme verlichting en schakelaars is bijna €180 miljoen.

Slimme thermostaat hoogste marktwaarde
Van alle smart home apparaten vertegenwoordigt de slimme thermostaat de hoogste marktwaarde (€150 miljoen). Hiermee levert deze smart home toepassing de grootste bijdrage aan de totale besteding. Twee op de drie huishoudens hebben de slimme thermostaat gekregen bij hun abonnement en 33% heeft zelf (mee)betaald. Dat betekent dat energieleveranciers zelf investeren in de adoptie van slimme thermostaten of de kosten via een abonnement doorberekenen. Slimme beveiligingssystemen vertegenwoordigen een waarde van €115 miljoen. De top drie wordt aangevuld door slimme verlichting (€107 miljoen).

Methodiek en verantwoording
De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Home Monitor 2017 en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 5.500 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.