In samenwerking met mobiel mediabureau MobPro is Parkmobile de eerste Nederlandse adverteerder op Snapchat. Onlangs stelde Snapchat hun platform open voor geautomatiseerde Snap Ads door Nederlandse adverteerders. De parkeerapp Parkmobile onderzoekt met de primeur of dit snel groeiende sociale platform een potentiële groeimarkt biedt.


Snapchat is één van de snelst groeiende sociale media in Nederland met ruim 2,5 miljoen gebruikers in Nederland waarvan 40% dagelijks gebruik maakt van de app. Hoewel het merendeel bestaat uit gebruikers tussen de 13 en 25 jaar, wint Snapchat aan populariteit onder twintigers en dertigers. Dagelijks worden er 400 miljoen snaps gedeeld. Loes Meys, Marketing Communicatie Manager bij Parkmobile: “Parkmobile was zelf als één van de eerste apps aanwezig op Nederlandse smartphones. In-app advertising is een significant onderdeel van onze marketinginspanningen, waarin we voorop lopen dankzij MobPro. Het bereik van Snapchat is in Nederland niet te ontkennen en opent nieuwe deuren die het testen waard zijn.”

SnapAds
De Snap Ads worden getoond tussen de Discover verhalen, duren maximaal 10 seconden en emoji’s of stickers zijn niet toegestaan. Daarom is adverteren op Snapchat nog niet zo snappy and simple als het platform zelf, stelt Dominiek van Esse, Programmatic Professional bij MobPro. “Deze verticale mobile video’s kunnen, net zoals ‘gewone snaps’, eenvoudig worden weggeswiped. Merken moeten dus binnen die minimale tijd hun boodschap heel concreet overbrengen die aansluit bij die Snap context.”

Bovendien is een click-out naar een landingspagina geen standaard mogelijkheid. “Dat zou marketeers niet moeten tegenhouden”, aldus Van Esse. “Snapchat is met de high impact videoformaten een awareness kanaal puur sang. De uitkijktijd van een Snap Ad vertelt een marketeer dus meer over de impact ervan dan een click.”

Targetingmogelijkheden
Binnenkort zal Snapchat post-swipe acties toevoegen. Adverteerders kunnen dan langere video’s, ondersteunende artikelen en een app download pagina aanbieden, zonder dat gebruikers de Snapchat app verlaten. Ook worden de targetingmogelijkheden fors uitgebreid. “Snap Ad kent dus nog creatieve én strategische uitdagingen”, zegt Van Esse, ”maar dat hoort erbij als je voorop wilt lopen in deze mobile-centric wereld”.

Bron:MobPro