Start-up Spaarspot verwacht dat in mei de Spaarspot App verkrijgbaar is via Google Play en Apple App Store. Spaarspot is de eerste mobiele applicatie waarmee de consument via zijn smartphone spaarpunten kan verzamelen door simpelweg een winkel binnen te lopen of tv te kijken. Spaarspot maakt gebruik van audioverificatie, locatieherkenning en beacons op basis van bluetooth (iBeacon). Deze gecombineerde toepassing maakt het mogelijk om spaarders te herkennen en punten toe te kennen. Omdat Spaarspot een onafhankelijk spaarprogramma is, kan iedere winkel(keten) meedoen. Voor consumenten is het gebruik gratis. Gespaarde punten kan men inwisselen voor hoofdzakelijk cadeaukaarten, maar ook andere spaardoelen zoals een Mini of een vakantie. Spaardoelen kunnen snel gerealiseerd worden.

spaarspot

Een adverteerder, bijvoorbeeld een winkel(keten) of een merk, kan spaarpunten inkopen bij Spaarspot en eenvoudig een campagne opzetten, net zoals dat gaat bij Facebook Ads of Google Adwords. Oprichters Marlon van der Meer en Michel Burgerhof zijn sinds januari 2013 bezig met de technische realisatie en het in kaart brengen van geografische data. Van der Meer: “We zijn bijna klaar voor de lancering. In april starten we met een ‘closed user group’ en we verwachten in mei de lancering. Ons doel is om in het eerste jaar 1 miljoen downloads en 500.000 actieve spaarders te hebben. De reacties aan adverteerderszijde zijn zeer positief; van grote winkelketens met honderden winkels tot de bakker met twee winkels. Ook commercieel vastgoedbeheerders, gemeenten en stadspromotiepartners zijn, na het horen van ons verhaal, erg geïnteresseerd. Winkelbezoek zal een stevige impuls krijgen.”

Spaarspot is ontwikkeld op gepatenteerde technologie en waarborgt de privacy van gebruikers. Rond de lancering van de App zullen de eerste deelnemende winkels bekend worden gemaakt. Van der Meer en Burgerhof zijn met eigen geld van start zijn gegaan.

Thuis voor de tv ‘spaarspotten’

De consument kan punten verdienen door in de app producten te bekijken en te spotten, door een deelnemende winkel binnen te lopen of door een streepjescode te scannen van een product uit de App. In de deelnemende winkels zullen beacons geplaatst worden die gebruik maken van audio-verificatie en bluetooth technologie waardoor Spaarspot spaarders herkend worden. Buiten de deelnemende winkels heeft Spaarspot ruim 18.000 virtuele hekwerken (geofences) geplaatst, waardoor “Spaarspotters’ ook via de GPS functie van hun smartphone punten kunnen verdienen. ‘Spaarspotten’ kan door het gebruik van audioverificatie ook tijdens het tv-kijken. Het zien van een tv-spot of tv-programma levert dan spaarpunten op. De verwachting is dat dit in het nieuwe televisieseizoen van 2014 geïntroduceerd zal worden.