Met targeting voeg je een kwalitatief element toe aan een campagne. Door de inzet van targeting zal de effectiviteit van de campagne toenemen. De doelgroep wordt specifieker bereikt met als gevolg een lagere waste en een toename van het rendement. De boodschap wordt immers steeds relevanter wanneer je deze op het perfecte moment, aan de juiste persoon en op de juiste locatie weet te laten zien.

Mobile biedt zeer interessante targeting mogelijkheden die de relevantie van een mobile campagne sterk kunnen verhogen. In dit artikel de meest interessante vormen van mobile targeting op een rij:

Location Based Targeting

Laat een advertentie alleen zien wanneer de telefoon zich in een specifieke regio, plaats, adres, postcode bevindt. Maar ook een straal rondom bijvoorbeeld alle Vodafone (reseller) vestigingen van 500 meter voorzien van een trigger zoals een mobile coupon om store traffic te realiseren. Location based targeting gebeurt met gebruik van GPS of via de GSM palen.

mcdonalds location based targeting time targeting

Uit een nieuw onderzoek van Business Insider blijkt dat ‘Geo Fenced Ads’; Dit zijn advertenties die zich richten op alle gebruikers binnen een vooraf ingestelde straal van een bedrijf met dezelfde reclameboodschap interessant zijn voor meerdere adverteerders segmenten en hoge CTR’s opleveren. Een ‘click to map’ (20%) werkt hierbij het best gevolgd door ‘click to call’ (18%) en ”Click to view product’ (14%). De adverteerdersbranches waarop deze vorm van location based targeting op dit moment het meest worden ingezet zijn met name de retailers(kleding springt er uit), fastfood restaurants en bedrijven in de telecommunicatie. Bekijk welke vormen van location based advertising mogelijk zijn en klik hier.

Merk, toestel, provider, toestel mogelijkheden

Dit type targeting maakt het mogelijk om een campagne specifiek te targeten op bijvoorbeeld iPhone 5 gebruikers die bellen met een abonnement van T-Mobile. Daarnaast is de campagne te richten op toestellen die alleen gebruik maken van een 3G/4G verbinding en zodoende de Wi-Fi gebruikers uit te sluiten. Op deze manier bereik je, doorgaans, alleen de mensen die onderweg zijn. Thuis en op het werk zit men immers vaak op de Wi-Fi verbinding.

Time Targeting

Het inzetten van een mobile campagne op een specifiek tijdstip of dag. Campagnes voor ontbijt producten alleen in de ochtend laten zien bijvoorbeeld. Of zoals in bovenstaande McDonalds campagne voor de promotie van het McDonalds ontbijt. Middels time targeting is het ook mogelijk om de mobiele inzet perfect af te stemmen op het televisie inzet schema. Bekend is dat in de avond als second screen de iPad veelvuldig gebruikt wordt. Het door vertalen van de televisie commercial naar tablet om zodoende direct de interactie aan te gaan biedt veel mogelijkheden.

gebruiksmoment

Bron: Comscore Inc.

Demografische gegevens

We laten overall online gegevens over ons zelf achter. Vooral Facebook is natuurlijk een enorme bron van informatie. Naast je basis gegevens zoals leeftijd en woonplaats zijn hier ook alle interesses in kaart gebracht. Deze data kan gebruikt worden om een zeer specifieke doelgroep te bereiken. Dit geldt in principe voor alle websites waar demografische gegevens van je gevraagd worden.

Photo: Uljana Egli (cc)