Waar hebben jullie het over bij het koffiezetapparaat op maandagochtend? Het zegt veel over het type bedrijf waar je werkt, hoe je media consumeert, en hoe oud je collega’s zijn. Maar het zeg ook wat over hoe de tijd is veranderd. Sommige media veranderen echter nooit. In ieder geval niet het medium tv in al die 65 jaar, zo vertelt internetexpert Alexander Klopping ons. En dat is niet alleen schrikbarend, maar zo graaft het een zo populaire medium zijn eigen graf.

Ouderen kijken nog vooral op de klassieke wijze tv. Klassieke wijze? Ja,  kijken naar een programma dat op een vast tijdstip wordt getoond aan een massapubliek. En het tv programma wordt aan de massa aangeboden zonder dat er ook maar op enige wijze rekening is gehouden met jouw eerder vertoond kijkgedrag, interesses en voorkeuren. Een grote grabbelton dus waarbij je zelf lukraak aan het zappen bent.

Jongeren gaan voor Netflix, video on demand, uitgesteld tv kijken en weten de video’s op Facebook, YouTube en andere socialvideo netwerken fijn te vinden en te consumeren. Zo weten we inmiddels. Voor adverteerders is dit een walhalla. Deze online video’s worden immers individueel aangeboden in views op basis van jawel, daar hebben we ze weer, vertoonde interesses, voorkeuren, klik en (koop)gedrag. Ideaal voor adverteerders om in en rondom deze online video’s met scherp te schieten op je doelgroep. Klassieke tv heeft aanpassingen nodig. Welke? Bekijk de toekomst van tv door Alexander Klopping.