We willen het natuurlijk allemaal. Een hoge mobile engagement. Succesvol ‘interacteren’ met je (potentiele) klanten om deze door de sales funnel te leiden en de klanttevredenheid te verhogen.  De basis van mobile engagement is toch wel het onmiddellijk optimaliseren van de aangeboden boodschap of website aan het device waarop je klant actief is. Toch gebeurt het nog veel te vaak dat consumenten al afhaken wanneer ze op je website zijn beland. En mannen zijn op dit vlak kritischer dan vrouwen zo blijkt.

Mobile Engagement

Uit onderzoek van Eptica komt naar voren dat maar liefst 52% van de consumenten  aangeeft dat ze op de helft van de sites die ze bezoeken een slechte mobiele ervaring beleven. Het gevolg laat zich raden. Ze haken af.

De belangrijkste reden voor het afhaken heeft alles te maken met verwachtingen en wat deze klant uiteindelijk voorgeschoteld krijgt. Functionaliteit. Als de functionaliteit onder de maat blijft bij gebruik van mobiele sites of app’s die wel worden verkregen bij de reguliere website haakt 36% af.

34% geeft aan dat ze afhaken bij het te traag inladen van de website en als de website niet mobile geoptimaliseerd is. Bij 22% van de respondenten was de teleurstelling zo groot dat er afgehaakt werd als er geen app beschikbaar is. Tot slot geeft 18% aan dat het geduld echt op is als het lastig wordt de juiste informatie op je website te vinden.

Mannen zijn net even wat kritischer dan vrouwen en haken volgens dit onderzoek eerder af bij een teleurstellende mobiele ervaring.

Mobile Engagement

Bron: Eptica

Photo: centralasian (cc)