Ruim een kwart van de Nederlanders kijkt TV via de tablet. Dit is een groei van 13% sinds december 2013. Het TV kijken via de smartphone is met maar liefst 75% gegroeid. De tijd die we in een week besteden aan TV kijken op mobiele devices is met 46% gestegen. Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek Trends in Digitale Media dat in december 2014 voor de achtste keer is gepubliceerd door GfK.

TV kijken via smartphone met 75% gegroeid

Dankzij de groei van smartphone en tablet neemt het percentage uit de doelgroep, die online TV programma’s kijkt, toe. Het blijkt dat het TV kijken via de smartphone in vergelijking met vorig jaar met maar liefst 75% is gegroeid, van 8% in december 2013 naar 14% in december 2014. Het TV kijken via de tablet is met 13% ook verder toegenomen, van 24% in december 2013 naar 27% in december 2014. De percentages voor TV kijken via laptop en PC zijn nog hoger, respectievelijk 31% en 25%. Deze zijn het afgelopen jaar echter constant gebleven.

TV profiteert van vergrote functionaliteit smartphone

Niet alleen neemt het aantal tablets en smartphones jaarlijks toe. Ook de grootte en kwaliteit van de schermen verbeteren steeds verder. Daarnaast wordt het aanbod aan apps en diensten voor deze apparaten groter. Door deze ontwikkelingen is de functionaliteit van de smartphone in een jaar tijd sterk vergroot. Maar liefst 10 verschillende functionaliteiten zijn in het gebruik 10% of meer gestegen. Het meest gestegen zijn: mobiele toegangskaart/betaling, boeken lezen, TV kijken, online aankopen doen en GPS/navigatie. De functionaliteit van de tablet was voorheen al breder dan die van de smartphone en is het afgelopen jaar constant gebleven.

Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL grootse TV-websites

Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn de populairste TV-websites van het afgelopen jaar. Dat online video een grote aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van TV- websites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets én smartphones zijn video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren. Bovendien maakt 14% van de Nederlanders wel eens gebruik van Netflix, terwijl 4% aangeeft dit van plan te zijn.

Onderzoeksopzet

Trends in Digitale Media is eind 2014 voor de achtste keer uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door KVB – SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef, afkomstig uit het GfK online panel, bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+).

De relevante TV- resultaten van het Trends In Digitale Media Onderzoek zijn terug te vinden in de publicatie van SPOT op haar website.

Over SPOT

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.

In SPOT participeren de volgende organisaties:

Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, VIACOM International Media Network Benelux, NBCU, Eurosport en Sport1

photo:saschamuesse(cc)