Zomaar beginnen met het maken van content heeft geen nut. Niet voor de lezer en daarmee ook niet voor jouw merk.  Belangrijk bij het maken van content is te bedenken welke boodschap je wilt overbrengen. Wat wil je dat je lezers (lees: potentiële klanten) te weten komen over je bedrijf, product of dienst? Daarnaast is het essentieel te bedenken hoe je continuïteit creëert. Eén keer een artikel schrijven lukt vaak wel, maar hoe zorg je ervoor dat er elke week nieuwe content op je website verschijnt?

Een goede start is het maken van een ‘contentraamwerk’. Zo’n raamwerk biedt duidelijkheid, richting en continuïteit in de productie van content. Als het raamwerk staat, zal dit je veel plezier, tijd, content, naamsbekendheid en klanten opleveren.

In zeven stappen naar een goed contentraamwerk

[list style=”number”][list_item]Plan een afspraak in om het raamwerk te maken. Ga er goed voor zitten. Neem er ruim de tijd voor en betrek eventueel collega’s bij het maken van het raamwerk[/list_item][list_item]Stel heldere doelen. Wat wil je bereiken met je contentcreatie? Een doel kan bijvoorbeeld zijn om structureel online aanwezig zijn op het internet, en via het internet informatie te verspreiden over jouw product, vakgebied of zelfs een stap daarbuiten.[/list_item][list_item]Formuleer een duidelijke visie over jouw product en vakgebied. Koppel doelen aan deze visie. Je wilt bijvoorbeeld heldere communicatie rondom financiële wetgeving bieden. Dit ga je doen door de communicatie over nieuwe wetten te vereenvoudigen en laagdrempelig te maken.[/list_item][list_item]Kies subthema’s binnen jouw vakgebied, bijvoorbeeld notarieel recht, fiscaal recht en ondernemersrecht. Verzin per subthema alvast enkele onderwerpen waarover je wilt schrijven, bijvoorbeeld recente wetswijzigingen.[/list_item][list_item]Bepaal een vast ritme voor de publicatie van content. Beslis bijvoorbeeld dat je één keer per week een artikel publiceert. Stel ook vast uit hoe lang de tekst moet zijn, bijvoorbeeld 500 woorden.[/list_item][list_item]Beslis wie de driver is van dit raamwerk. De driver gaat je helpen content te maken en te publiceren.[/list_item][list_item]Plan direct een nieuwe afspraak in voor de week erna. Kijk dan waar iedereen tegenaan is gelopen en pak de zaken samen op. Je zult zien dat er al heel wat ontstaan is. Ook doe je een rondje voor nieuwe onderwerpen.[/list_item][/list]

Contentmarketing levert veel op. Daar hoeven we nu niet meer over uit te wijden. Om van contentmarketing te profiteren, moet je er wel iets voor doen. Zorg voor de juiste mensen die je hierbij kunnen helpen. Onderzoek wat er speelt in je organisatie, in je branche, bij je medewerkers en in je omgeving.

Als het raamwerk eenmaal staat, ben je 1 uur per week bezig met contentcreatie. En is je organisatie, kennis en product online aanwezig!

[quote]Deze gastbijdrage is geschreven door Michiel Broomans, eigenaar Tone Copyproductie[/quote]

Photo: elmastudio (cc)