VR-brillen zijn volgens diverse media één van de belangrijkste trends voor 2016. Consumenten blijken klaar voor deze ontwikkeling. Eén op de tien heeft al eens een virtual reality bril geprobeerd en één op de drie heeft interesse in deze bril. De consument vindt VR-brillen vooral interessant voor films, series, documentaires, gaming en medische toepassingen. Drie op de tien geïnteresseerden overwegen in 2016 een VR-bril te kopen. Dit blijkt uitmarktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.004 Nederlanders.

Eén op de tien heeft ervaring met VR-bril
Driekwart van de consumenten is bekend met virtual reality brillen, zoals een cardboard, Oculus Rift of Samsung Gear VR. Momenteel bezit 1% van de Nederlanders een virtual reality bril. Hoewel men vooral geïnteresseerd is in films kijken en games spelen, zien consumenten de VR-bril niet enkel als gadget voor entertainment. Ook toepassingen met maatschappelijk nut, zoals medische toepassingen (30%) en het overwinnen van angsten (25%) vinden consumenten interessant. Eén op de tien consumenten heeft al weleens een virtual reality bril geprobeerd, vooral voor games (44%). Negen op de tien zijn positief over de ervaring met de VR-bril.

“De verschillende mogelijkheden van een VR-bril zijn erg interessant. Je hebt het gevoel dat je je in een andere wereld begeeft.”
Annemarie uit Harderwijk
 

Interesse hoger bij consumenten met VR-ervaring
Een derde van de consumenten is geïnteresseerd in een VR-bril. De interesse ligt hoger (54%) bij degenen die de VR-bril daadwerkelijk geprobeerd hebben. Een virtual reality bril met geïntegreerd scherm heeft de grootste interesse (56%). Eén op de tien is geïnteresseerd in een VR-bril met een smartphone als scherm. Eén op de drie is in beide varianten geïnteresseerd.

Drie op de tien geïnteresseerden overwegen aankoop
Drie op de tien geïnteresseerden denken wellicht binnen nu en een jaar een virtual reality bril te kopen. Hiermee is de potentie in 2016 ongeveer 1 miljoen VR-brillen. De belangrijkste reden om een VR-bril te kopen zijn films, series en documentaires kijken (53%), games spelen (50%), virtueel een stad bezoeken (25%), TV kijken (22%) en een gevaarlijke sport (zoals bungeejumpen) ervaren (21%). Nederlanders verwachten dat eind 2017 één op de vijf consumenten een VR-bril in huis heeft.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.004 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie.

Bron: Multiscope