De grote gemene deler van trends is dat het ook weer voorbij gaat. Toch zijn er ook trends die nog wel een (groot) aantal jaren mee zullen gaan. We hebben 10 Mobile Marketing Trends geselecteerd die de komende jaren nog veel worden gehoord. 

Holistische connectiviteit
Een trend ook wel verwoord met de ‘Internet of Things’ waarbij alle apparaten en objecten met het internet verbonden zijn. In 2020 zullen er maar liefst  50miljard ‘connected objects’ zijn.

Grote toename van Wearables
We zien al een grote toename van wearables (Google Glasses, smartwatches etc) maar ook de komende jaren verwachten we nog talloze productlanceringen op het gebied van wearables. Merken als Samsung, Sony, Motorola, Huawei, Nike net als vele startups zullen de consumenten bestoken met nieuwe apparaten die dingen kunnen meten en weten. De wereldwijde markt van wearables was in 2012 nog rond de 750miljoen dollar. In 2018 zo is de verwachting komt deze al op 5.8miljard dollar uit.

Mobiel als primaire scherm
Jongere generaties vinden het geen probleem om nieuws en entertainment vanaf hun smartphone te lezen. Ook worden video’s inmiddels massaal op smartphones bekeken. De smartphone wordt dan ook meer en meer het primaire scherm om content te consumeren.

Mobiel verandert de wijze waarop wij socialiseren
We zijn constant met elkaar verbonden, communiceren meer ‘visueel’ en ‘to the point’ waarbij messaging apps als whatsapp, snapchat, Vine en Instagram meer en meer channels worden van communicatie.

Verschuiving van tekst naar visueel
Mobiel zorgt voor een toenemende vraag naar een meer visuele vocabulair. Communicatie in de vorm van plaatjes, afbeeldingen, foto’s zien we al steeds vaker terug op sociale netwerken. De verwachting is ook  dat de wijze waarop wij naar naar informatie (‘mobile search’) gaan zoeken steeds meer van tekst naar visueel verschuift.

Outsourcing to the machine
Mobiel zorgt ervoor dat we kennis en kunde kunnen uitbesteden. Bekijk de voorbeelden in onderstaande presentatie over het outsourcen van relaties en fotografie.

Privacy
Het opbouwen van data en het tracken en volgen van consumenten/profielen in hun customer journeys heeft als gevolg dat het onderwerp ‘privacy’ nog hoger op de agenda komt te staan.

Sammy kijk omhoog want daar is de blauwe lucht
We kijken massaal naar beneden, naar onze kleine mobiele schermpjes. De verslaving aan al die schermen, mobieltjes heeft ook een keerzijde en we worden er ook soms een beetje angstig van. Komt er juist een tegendraadse beweging? Denk aan de succesvolle viral “I forgot my phone” of `Look Up` die miljoenen keer bekeken is.

Mobiel voor iedereen
Smartphones zijn er voor iedereen. De middle class in de wereld wordt steeds groter en bovendien komen er meer en goedkopere smartphones op de markt waardoor steeds meer mensen altijd bereikbaar zijn en overal toegang hebben tot internet.

Mobiel zorgt voor nieuwe businessmodellen
Mobiele technologische ontwikkelingen hebben ook de zakelijke wereld op zijn kop gezet. Het consumentengedrag is veranderd, oude industrieen verdwijnen en veel organisaties zijn genoodzaakt nieuwe businessmodellen te lanceren.

Deze 10 Mobile Marketing Trends komen uit onderstaande presentatie van het grootste marketingcommunicatiebureau ter wereld; JWT. De presentatie is inmiddels al meer dan 142.000 keer bekeken.

Bron:JWT
Photo:jdhancock(cc)