De Nederlandse tablet-markt groeit nog steeds. Het aantal huishoudens dat beschikt over een tablet is in het vierde kwartaal van 2014 uitgekomen op 61 procent. In het vierde kwartaal van 2013 was dat 51 procent. De groei komt voornamelijk voor rekening van huishoudens met meer tablets. Een vijfde van alle huishoudens beschikte eind Q4 van 2014 over minimaal twee tablets, zo blijkt uit het onderzoek ‘Dutch Tablet Users Q4 2014’ van Telecompaper.

Hoewel de wereldwijde groei in het aantal huishoudens met een tablet afneemt, verwacht Telecompaper dat de penetratie in Nederland blijft stijgen. 17 procent van de Nederlandse consumenten zonder een tablet en 18 procent van de consumenten met een tablet geeft aan ergens in de komende zes maanden een (nieuwe) tablet te kopen.  Een jaar eerder was dit voor beide categorieën 16 procent (6% kocht daadwerkelijk een tablet). Dit geeft aan dat de marktgroei niet langer vertraagt, maar stabiel is.

Uit het onderzoek van Telecompaper onder 6.200 consumenten tussen 12-80 jaar bleek verder dat meer oudere consumenten een tablet kopen. In Q4 van 2014 steeg de gemiddelde leeftijd van tabletgebruikers naar 45 jaar, tegen 42 jaar in Q4 van 2013. Bijna de helft van alle tablet-gebruikers is nu 50 jaar of ouder.

chart

Apple’s iPad meest populair

De iPad van Apple is nog altijd de meeste populaire tablet in Nederland. Het aandeel van Apple op de tabletmarkt steeg afgelopen jaar kwartaal licht, maar het aandeel van Samsung groeide harder, namelijk met vijf procentpunt.

De tablet wordt het vaakst gebruikt om op internet te surfen. Steeds meer mensen gebruiken de tablet om tv te streamen, naar muziek te luisteren en online te winkelen. Vrouwen spelen vaker dan mannen spellen, shoppen meer online en gebruiken regelmatiger social media. Het meeste tabletgebruik vindt thuis plaats. Slechts een kwart van het tabletgebruik is buitenshuis. Jongeren (12-19 jaar) gebruiken hun tablet vaker buiten de deur (op school, bij vrienden). Ouderen gebruiken hun tablet bovengemideld vaak thuis.

Bron: Telecompaper