De ontwikkelingen in het mobiele landschap gaan razendsnel.  Wij als TomorrowMobile maken hier gretig gebruik van en brengen de populariteit van mobiele devices maar al te graag als nieuws naar buiten. Vandaag werpen we een blik op de cijfers van de groei in mobiele app’s en geven 3 Prioriteiten mee om deze mobiele app’s succesvol te exploiteren en onder de aandacht te brengen van al die smartphone liefhebbers…..Laten we beginnen met wat imponerende cijfers over de ontwikkeling in het App-landschap. Er zijn op dit moment al meer dan 750.000 apps alleen al in de Google Play Store te vinden.

– Deze apps zijn meer dan 40 miljard gedownload.

– In de wereld zijn een miljard smartphones geregistreerd en dat aantal is nog steeds groeiende.

– 2 Enorme App platforms hebben zich de afgelopen 5 jaar ontwikkeld  – iOS- en Android

Marketingstrategie App

In totaal zijn er meer dan een miljard consumenten op zoek naar informatie en inspiratie op hun mobiele devices. En wat werkt wel en wat werk niet voor deze mobiele gebruikers die hongerig zijn naar leuke en relevante informatie en verrassende app’s? Vragen die we uiteraard graag beantwoord willen zien als App-ontwikkelaar.

Belangrijk is het om niet alleen ons te richten op  ‘ijdele metrics’ als het aantal downloads van de app. Maar juist het vercommercialiseren van de app, en de directe of indirecte bijdrage die de app kan leveren aan het verkoopkanaal en beleving met je merk door je gebruikers is van belang.

We hebben drie prioriteiten bij de lancering van een app voor je op een rij gezet.

1. Be social

Social en mobile, deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We doen het de hele dag door met onze smartphone; mailen, facebooken, delen van updates, instagrammen, twitteren, het posten van berichten op Linkedin. En dat gedurende de gehele dag en echt overal. Thuis, op het werk, in de bus, op de wc en in het restaurant.  Social is ‘just what we do as humans’. Dat het daarom een belangrijk onderdeel moet zijn van je app marketingstrategie en als eerste prioriteit moet gelden bij de ontwikkeling en lancering van een app moge duidelijk zijn.

Twee voorbeelden van integratie met Social Media uit de praktijk.

Twitter

Nike introduceerde onlangs op Twitter een nieuwe gratis mobiele app onder sporters die op Twitter vaak updates deelden over hun sportprestaties. Het resultaat van de introductie was ver boven verwachting. Binnen twee weken zijn er bijzonder veel kliks ontvangen door outbound twitterberichten, een verdubbeling van de positieve ratings en reviews in de app store en zeer veel downloads hebben er plaatsgevonden. Nike heeft recent aangegeven dat de ROI van het Twitterkanaal buitengewoon hoog was.

Facebook

Het is onmogelijk om over het sociale landschap te praten zonder Facebook ter sprake te brengen. Voor mobiele strategieen kan Facebook dan ook een belangrijk onderdeel zijn. Voor bepaalde categorieën apps geldt dit in het bijzonder. Denk aan films, tv, games en nieuws –apps.  Zorgvoor een connectie met Facebook of stel een facebooklogin beschikbaar binnen de app. Dit kan een enorme toename aan downloads, omzet en betrokkenheid van de gebruikers opleveren.

Facebook is niet per se altijd de beste optie voor elke app-ontwikkelaar, maar als het goed gedaan is en het werkt voor je doelgroep kan het de resultaten van de app zeker verbeteren.

Marketingstrategie App

2. Vertel je eigen verhaal, wees authentiek

De meeste mensen zoeken naar Apps binnen de App store. Zorg er dan ook voor dat je je aanwezigheid binnen de App’s stores hebt geoptimaliseerd. Wat hierbij kan helpen is het volgende:

–          Een aansprekende App naam

–          Investeren in een meeslepende en onvergetelijk icoon/logo van de app

–          Experimenteren met categorieën en trefwoorden

Laat niet de App store zelf over je app schrijven, maar maak zelf een aantrekkelijke wervende omschrijving voor je app. De App Store is een kanaal om je verhaal te vertellen. Maar zeker niet het enige kanaal. Maak gebruik van de media die je zelf in handen hebt zoals een website en Twitter account. Geef tevens de mogelijkheid om hierop te reageren, zelf reviews te schrijven en te delen. Dit maakt je app ‘menselijker’.

3. Zorg voor fans vanaf dag 1

Er valt veel aandacht te krijgen met marketing en met de inzet van alle  mediakanalen. Maar hoe je je communicatieboodschap ook overbrengt, het vertrouwen van adviezen van vrienden, kennissen en overige consumenten maken meer los en zijn geloofwaardiger dan het verhaal dat je zelf als marketeer kan overbrengen.

Hoe krijgen we fans dan zover om positieve verhalen te verspreiden op het web of via mond-tot-mond reclame? Voor veel web bedrijven is dit een flinke uitdaging. Er is immers geen centrale bron voor klanten om hun gedachten te delen. Voor mobiele apps is wel het geval. De App stores zijn een geweldige locatie hiervoor in de vorm van ratings en reviews.

marketingstrategie

Hoe krijg je de consument zover om reviews te schrijven in de app store? Nogal een uitdaging. Zeker als je weet dat gemiddeld slechts 0,1% van de downloads resulteert in een beoordeling of recensie. De meeste consumenten hebben een duwtje in de rug alvorens ze gaan beoordelen.  Met andere woorden een herinnering dat ze hun bevindingen en meningen kunnen delen. Dit is waarom je vanaf dag 1 in contact moet proberen te komen met je gebruikers. Als je een app hebt gelanceerd met een terugkerend publiek betekent het dat er mensen fan van je product zijn geworden. Richt je juist op deze mensen om positieve reviews te laten schrijven en te vertellen over je product.

Samenvattend. Een consistente focus op integraties met Social Media,  je eigen authentieke verhaal naar buiten brengen, en je meest loyale fans activeren, zijn belangrijke prioriteiten bij een lancering van een app en leveren een aanzienlijke bijdrage aan het succes van je App lancering.

Bron: Youmoz

Photo: Ilamont (cc)