Detaillisten ervaren het elke dag. Ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en digitale media gaan razendsnel. Een jongen van 14 opent net zo makkelijk een webshop met aantrekkelijke producten tegen dumpprijzen dan een retailer die al jaren op een premium locatie zit en eindelijk ook een fatsoenlijke webshop wil openen. Tel daarbij op dat je doelgroep voor een groot deel zeer actief is op de smartphone en je moet mee met Mobile- Commerce . We hebben 4 need-to know’s op een rij die je niet mag missen als je met M-Commerce gaat beginnen!

Mobile Commerce kan zowel plaatsvinden binnen een App als op voor een smartphone of tablet geoptimaliseerde website. Deze 4 need to know’s mag je niet missen als het gaat om Mobile Commerce

Een op de drie bezoekers komt op de retailer website terecht exclusief via mobiele devices.

Uit een recent ComScore analyse blijkt dat gemiddeld 35 procent van de bezoekers van de top 50 retailers uitsluitend afkomstig is van mobiele platformen . Dit betekent dat als je als retailer geen mobiele website of app biedt, je een derde van je bezoek (potentieel) kwijt bent.

Mobile Apps zorgen voor engagement, terwijl ‘mobile browsing’ het wint op tablet.

Als we kijken naar surfgebruik door consumenten bij retailers, zien we dat Apps voor maar liefst 78% van de tijdsbesteding zorgen. Mobiel browsen op het web heeft echter de voorkeur wanneer men surft op de tablet. De tijdsbesteding is wel minder(56%).

Smartphones zorgen voor de meeste omzet, maar per gebruiker teruggerekend is de tablet favoriet.

Smartphones zorgen nog steeds voor de meeste m-commerce omzetten in totaal. Niet verwonderlijk omdat vrijwel iedereen een smartphone heeft. De penetratie van tablets ligt nog een stuk lager. Wanneer je inzoomt per tablet gebruiker zien we dat deze juist meer omzet oplevert. Gemiddeld leveren tabletgebruikers 20% meer omzet op. (57dollar voor de tableteigenaar vs 47dollar per smartphone gebruiker)

Onderzoek van Econsultancy liet eerder al zien waarom consumenten terughoudender zijn wat betreft  productaanschaf via de smartphone. Het checken van de prijs en het zoeken naar product informatie en reviews wordt vooral op de smartphone gedaan. 64% echter voert de daadwerkelijke aanschaf liever van achter de desktop op of een tablet uit.  Er is tevens terughoudendheid voor aankopen via de smartphone zijn het kleine scherm (41%) en 39% is bezorgd over de veiligheid.

Browsen kan aanzienlijk variëren per platform

Smartphones en tablets hebben zeer verschillende kenmerken. Dit levert aanzienlijke gedragsverschillen op als je kijkt naar hoe deze devices gebruikt wordt. Uit een onderzoek van alweer ComScore blijkt dat sommige categorieën, zoals films en boeken aanzienlijk over- geïndexeerd zijn voor mobiele platformen , terwijl anderen, zoals ‘vergelijkend winkelen’ aanzienlijk onder – geïndexeerd .  Ook is het gebruik op de verschillende mobiele platforms verschillend. Zo zijn kleding en woninginrichting bij uitstek interessant voor surfgedrag op tablets. Het lijkt erop dat categorieën waar een hoge mate geldt van ‘virtuele window shopping’ meer geschikt zijn voor tabletdevices. Dit valt te verklaren door de visuele aantrekkingskracht die grotere schermen bieden.

Het aantal mensen in Nederland dat tablets en smartphones gebruikt blijft stijgen. In de eerste helft van 2013 zijn er 1,3 miljoen tabletgebruikers bijgekomen waardoor het aantal tabletgebruikers inmiddels 5,6 miljoen bedraagt. Hiermee is bijna de helft van alle Nederlanders in het bezit van een tablet (44%).Tabletgebruik is inmiddels van alle leeftijden. De groei van het aantal tabletgebruikers wordt enerzijds vooral veroorzaakt door de groep jongeren tussen de 13 en 17 jaar, waarvan 39% inmiddels een tablet bezit (versus 10% in juni 2012 %). Anderzijds zijn het de ouderen (65+) die meer tablets zijn gaan gebruiken en waarvan inmiddels een derde een tablet bezit (versus 15% juni 2012).

Bron: Washingtonpost.com/Intomart GFK

Photo: mediasaturn (cc)