59% van de digitale coupons wordt verzonden naar mobiele apparaten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van actiepagina.nl. Uit dit onderzoek blijkt verder dat mobiel niet het belangrijkste shoppingkanaal is, maar wel een belangrijke rol speelt bij het zoekproces naar aanbiedingen en promoties. Bijna een kwart (23%) downloadt en gebruikt coupons via hun mobiel. Het aanbieden van digitale coupons en met name via mobiel wordt dus steeds belangrijker voor retailers.

Dit jaar worden er naar verwachting in Nederland meer dan 13 miljard coupons uitgegeven, waarvan 3,4 miljard digitaal. Alle daadwerkelijk ingewisselde coupons hebben een totale waarde van 150 miljoen euro. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ‘s werelds grootste platform voor online aanbiedingen. Ondanks dat geprinte coupons in Nederland nog steeds driekwart van de markt beslaan, zit de groei voornamelijk in de digitale coupons, codes en vouchers.

Digitale coupons vaker ingewisseld

Bijna driekwart van de geïnterviewde retailers meldt dat digitale coupons tussen de 5 en 17% vaker worden ingewisseld dan geprinte coupons. Dit kan worden veroorzaakt door een meer gerichte en betere timing van digitale coupons door gebruik te maken van surfgedrag, location based push-berichten en aankoopgeschiedenis van de consument.

Iwan Mouton, Partner Manager ActiePagina.nl: “Digitale coupons worden daarnaast als handiger ervaren omdat deze niet in een portemonnee bewaard hoeven te worden. Verder zijn ze op een beslissingsmoment vaak relevanter, omdat ze aan consumenten worden gestuurd die zich al aan het oriënteren zijn op een aankoop. Daarnaast zullen klanten die actief een website bezoeken om een bepaalde coupon of kortingscode te downloaden, deze coupon ook vaker daadwerkelijk gebruiken dan mensen die coupons in kranten zien.”

Het aanbieden van digitale coupons is niet alleen interessant voor online retailers maar ook voor de brick and mortar detailhandel. 41% van de Nederlanders geeft aan dat ze het waarderen als ze relevante en gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen op hun smartphone die ze vervolgens kunnen inwisselen in een fysieke winkel. Retailers kunnen dus door het sturen van digitale aanbiedingen en coupons niet alleen de omzet van hun webwinkel verhogen, maar ook de omzet in fysieke winkels vergroten.

Iwan Mouton voegt toe: “Coupons zijn voor zowel merken als retailers een efficiënte manier om consumenten aan hun merk te binden en uit ons onderzoek blijkt ook dat het aanbieden van (digitale) coupons een zeer positief effect kan hebben op de omzet. Nederland heeft wat betreft coupons nog zeker terrein te winnen als je kijkt naar onze omringende landen, maar hier ligt juist een grote kans voor retailers. Ook het combineren van digitale commercie met brick and mortar sales in een geïntegreerde multichannel-strategie kan ervoor zorgen dat voor zowel de consument als retailer de kassa gaan rinkelen.”

photo:epublicist(cc)