Als marketeer en ondernemer zijn we het verplicht te doen. Het segmenteren van onze klanten. Vanuit de boeken kennen we het pareto-effect.  En dat is in de praktijk maar al te vaak waar. 20% van onze klanten leveren 80% van de omzet op. Beter is het nog om naar de winstgevendheid van je klanten te kijken in plaats van de omzet. Ook is het zinvol om naast het behoud van de top 20 klanten ook te onderzoeken wie de resterende 80% van je klanten zijn. En hoe je deze ‘high potentials’ door kan laten groeien naar de top van je klantenbestand. Onderhoud daarom altijd contact met je (belangrijkste) klanten. Hieronder vind je 6 mobiele tips die je kunt ondernemen om in contact te blijven met je klant.

1. Tekst sms herinneringen

Het versturen van tekstberichten kan helpen om je bedrijf top-of-mind te houden  bij je klanten. En wel op een positieve manier.  Vertel ze over een promotie die op dit moment loopt of gaat lopen,  of biedt meer informatie over een nieuw product dat binnenkort gelanceerd wordt.

2.  Polls en Enquêtes

Heb je een snelle feedback nodig van je klanten? Stuur ze dan een poll en laat ze direct reageren met hun mobiele telefoons. Je leert je klanten beter kennen, maar ook zij voelen zich gewaardeerd dat je vraagt om hun feedback wat weer loyaliteit en  merkherinnering oplevert.

3.   Sweepstakes

Tja. Wie vindt het niet leuk om eens in de zoveel tijd een kado’tje te ontvangen. Juist ja, door het aanbieden van iets van waarde zoals een eerste aanvraag van een productsample of mobiele inkijk in een nieuw product eventueel gekoppeld met een prijsvraag waar exclusief wat mee te winnen valt, valt zeker in goede aarde bij je klanten.

4.   Push Notifications

Push Notifications. Het moet uiteraard wel relevant zijn voordat je het doet. Maar met behulp van location based advertising mag dat geen probleem meer zijn.  Via geo-en tijd targeting kan je heel gericht aanbiedingen pushen als een van je klanten in de buurt van je winkel of restaurant is. Op de juiste  plek, op het juiste moment met een geschikte aanbieding.

 5.   Social Media

Bij het voeren van mobiele campagnes is het zinvol om  Social Media  er bij te betrekken. Dit is de plek waar je doelgroep je producten wil delen, bij vrienden wil aanbevelen en om haar ervaringen te bespreken. Zorg wanneer u een mobiele campagne voert dan ook dat het gedeeld kan worden op alle Social platformen (Facebook, Youtube, Linkedin, Google Plus en Twitter).

6.   Loyality Programma

Niets fijner dan het hebben van merkambassadeurs. Deze klanten delen je producten via social media, bevelen deze producten voor je aan en vermenigvuldigen gratis je nieuwe klantenbase.  De reputatie van je bedrijf krijgt bovendien  een positieve impuls in de media en het is dan ook een of de belangrijkste troef voor je loyaliteitsprogramma.  Geef extra voordeel aan je terugkerende klanten, klanten die je producten onder de aandacht brengen bij hun of haar vrienden en delen, en wees loyaal naar deze klanten. Promoties en voordelen dienen zij als eerste te leren kennen, en hierdoor blijven ze terugkomen voor meer en meer. Met aanbevelingen naar vrienden en kennissen als gevolg.

Tot slot. Monitor alle feedback van je klanten. Door het bijhouden van welke klanten reageren op je mobiele berichten en hoeveel deze klanten gemiddeld besteden, is je mobiele ROI te bepalen. Bovendien leer je meer over de achtergrond van deze klanten en optimaliseer je je klantenbestand.

Bron: Searchenginewatch

Photo: AlanClarkdesign (cc)