De adoptie van iOS en Android smartphones en tablets is de snelste in de geschiedenis vergeleken met alle andere technologieën zoals o.a. televisie, elektriciteit, het internet en afwasmachines. De trend ‘mobile first’ is gemeengoed geworden en brengt  een compleet nieuw speelveld met zich mee. Ongeacht eerder succes behaald online is het in de markt zetten van een applicatie een uitdaging. Het maken van een app wordt ons steeds makkelijker gemaakt met tools zoals de AppMachine. De kunst is je applicatie zo veel mogelijk gedownload te krijgen en het voor elkaar te krijgen dat men de app vervolgens blijft gebruiken (retentie). Gemiddeld wordt een app 3.7x per week gebruikt. Maar de verschillen zijn groot per categorie.

Flurry heeft in 2013 een betrouwbaar overzicht gepubliceerd waarin per app categorie als weer, nieuws, travel of retail te zien is wat de uiteindelijke retentie is. Welk percentage van de mensen die een app heeft installeert maakt er na 30, 60 en 90 dagen nog gebruik van. Gemiddeld liggen de cijfers op 54% na 30 dagen, 43% na 60 dagen en 35% na 90 dagen. Een app wordt gemiddeld 3.7 keer per week gebruikt, maar ook hier zijn er dus grote verschillen terug te vinden. Bekijk het overzicht.

Lees het artikel 3 Top-Prioriteiten bij lancering Mobiele App’s voor tips voor optimalisatie van app engagement.

Applicatie retentie per categorie

Bron: Flurry

Photo: hankenstein (cc)