In deel 1 en deel 2 van de serie ‘adverteren op tablets’ is voornamelijk ‘het waar en wanneer’ van de tablet aan de orde gekomen.

Duidelijk is geworden dat tablets in de avond en in het weekend, maar ook opvallend veel op vakantie wordt gebruikt. Voor toegang op Internet via een tablet zijn veel mensen blijkbaar nog afhankelijk van een wifi-signaal.  Bovendien worden tablets bij uitstek als ‘laidback device’ gezien en voor ontspanning gehanteerd.

Tevens is uit onderzoek gebleken dat ongeveer 90% een taak start op het ene device en de taak voltooit op het andere device. Locatie, Tijd, targetingmogelijkheden maar ook de grootte van het device en het gebruik bepalen welke doelstellingen en campagnes nu goed ingezet kunnen op de tablet.

Het gebruik van desktops verschilt van het gebruik van tablets en smartphones. Desktops en laptops worden nog steeds vooral gehanteerd voor werk gerelateerde activiteiten. De gebruiksfrequentie is het grootst gedurende de dag. Tablets daarentegen worden voor games, entertainment, vermaak (video’s kijken), app´s  en ontspanning  ingezet. Als de tablet voor werk wordt gebruikt is het vaak voor het checken van het e-mailverkeer.

Bovendien zien we de tablet vaak gebruikt worden als ‘second screen’, gelijktijdig met het kijken naar een tv uitzending. Crossdevice inzet en follow up campagnes bieden adverteerders mogelijkheden om (branding/imago) tv inzet te combineren en te ´syncen´ met een meer actiematige campagne inzet op tablet en smartphone. Bijvoorbeeld een Audi commercial op tv in combinatie met aanvraag van een proefrit of brochure online.

Uit onderzoek in 2012 van de WUA is gebleken dat websites op tablet gemiddeld positiever wordt beoordeeld. Een kwart van de respondenten oriënteert en koopt het liefst met een tablet of smartphone. Toch zijn de desktop en laptop veruit favoriet voor het afsluiten van de order.

Waarschijnlijk omdat het nou eenmaal makkelijker is omdat je vaak om de order af te sluiten door (soms gecompliceerde) invulvelden te moeten doorlopen. Met hulpmiddelen als de muis en een toetsenbord gaat dit handiger. Ook zijn nog niet alle sites goed ingericht op het tabletformaat. De verwachting is dat dit jaar of volgend jaar er al meer tablets dan pc en desktops verkocht worden, waardoor ook de conversies op tablets sterk toenemen.

De zoekmachine zo blijkt uit hetzelfde onderzoek is belangrijker op tablet dan andere devices wat tevens ook het oriënterende gebruik van de tabletgebruiker benadrukt.

Vormgeving wordt op een tablet positief beoordeeld. Het grote device en beeldscherm nodigt dan ook uit tot een optimale belevenis.

Video’s en foto’s vallen binnen het device goed op. Grote advertentieformaten bieden deze ruimte en lenen zich over het algemeen goed voor om branding en awareness resultaten te behalen . Door de touchscreens verwachten tabletgebruikers wel meer interactiviteit van advertenties. Uiteraard moet uw landingspagina ook ‘tabletproof’ zijn.

Op Tablet kan geen flash geserveerd worden maar bieden nieuwe html5 standaarden nieuwe kansen op RichMedia inzet en zijn grote displayformaten goed in te zetten op tablet. Klik hier voor de IAB formaten voor tablet. Populaire App’s bieden vaak fullscreen prestitials en splash-pages in hun productportfolio aan.

Klik hier voor het WUA-onderzoek.

photo: johannl (cc)