Opnieuw is het het Amsterdams social media bureau Buzzcapture gelukt om via een social media analyse afvallers van het populaire RTL programma Expeditie Robinson te ontmaskeren. Dit ondanks een hoge boete van 100.000 euro voor het uitlekken van winnaars of verliezers van het programma. Uit een social media analyse van Buzzcapture blijkt dat sommige deelnemers berichten plaatsten op Instagram en Twitter, terwijl de overige kandidaten nog op het eiland zaten. De opnames van Expeditie Robinson hebben plaatsgevonden van eind mei tot eind juni 2015, blijkt uit een analyse van de social media activiteiten van de deelnemers door de Nederlandse social media monitoringtool Buzzcapture. In deze periode werden door de deelnemers veel minder berichten op Facebook, Twitter en Instagram geplaatst dan gebruikelijk. Een daling in het aantal social media berichten is logisch, omdat deelnemers op een onbewoond eiland geen toegang hebben tot internet. Een aantal deelnemers liet anderen hun social media account beheren, maar enkele vielen door de mand en plaatsten tóch foto’s van zichzelf.

Boete voor uitlekken informatie

De afvalrace die op tv gedurende enkele maanden wordt uitgezonden, is opgenomen in een periode van ruim een maand. Deelnemers aan het programma hebben contractueel vastgelegd dat zij een boete krijgen van 100.000 euro als zij de uitslag uitlekken. Ondanks deze clausule verschenen een aantal deelnemers toch vroegtijdig in de (sociale) media.

TV op achtergrond verraadt deelnemer

Ronnie Flex, zanger van dé zomerhit Drank en Drugs was twee weken na vertrek van deelnemers met zijn hit in de studio bij Giel op 3FM, wat betekent dat hij niet lang deel zal nemen aan het programma. Zanger Tim Douwsma liet iemand anders algemene foto’s plaatsen op Instagram, maar op de achtergrond van één van deze foto’s mét Tim stond een TV waarop het Nederlands elftal speelde op 12 juni. Doordat Buzzcapture niet alleen social media monitort, maar ook radio en tv fragmenten kan doorzoeken, stuitte Buzzcapture ook op een fragment op Radio 2 waarop Marian Mudder ruim voor het aflopen van de opnameperiode te horen was bij het programma Gijs 2.0.

Social media monitoring eerder succesvol

Het is niet voor het eerst dat social media analist Jaap van Zessen met de social media monitoringtool van Buzzcapture aantoont dat het eenvoudig is om het verloop van vooraf opgenomen tv-programma dankzij social media te voorspellen. Ook vorig jaar voorspelde Buzzcapture meerdere afvallers bij Expeditie Robinson en ook bij de laatste twee edities van Wie is de Mol bleken de social media analyses juist te zijn.

Bron:buzzcapture

Photo:83318973@N00(cc)