Uitgaan wordt nog leuker! Een jaar nadat Bardigo (gestart onder de naam Mijn Kroeg BV) een nieuw uitgaansplatform lanceerde tijdens de Horecava 2014, komt het bedrijf nu met een volgende innovatie: SmartBar. Door een iBeacon – een proximity apparaat dat gebruikt maakt van geo-locatie – te plaatsen, kunnen kroegen, bars en cafés voortaan makkelijk en automatisch contact leggen met hun gasten. Daarnaast zorgt het concept voor een hogere besteding, een langer verblijf en meer nieuwe gasten.

Hoe werkt het?

Door het plaatsen van een iBeacon komen bars voortaan rechtstreeks in contact met hun gasten en zijn zij een zogenaamde SmartBar. Wanneer een potentiële gast, die gebruikt maakt van de populaire applicatie BarPlanet, langs de SmartBar loopt ontvangt deze automatisch een gepersonaliseerd push bericht. Zo kan een bar bijvoorbeeld een gratis drankje aanbieden op afstand en serveren wanneer de gast daadwerkelijk de SmartBar betreedt. Ook worden potentiële gasten geattendeerd op een eventueel evenement of aanwezige bekenden, wanneer zij zich binnen een straal van 50 meter van de SmartBar bevinden. Een overzicht van aanwezige gasten kan zelfs al thuis bekeken worden.

Bij binnenkomst wordt de gast automatisch ingecheckt en kunnen loyaliteitsprogramma’s gestart worden. Tim de Kraker, bedenker en CEO van Bardigo: “Het is een win-win situatie. Dit initiatief biedt de bareigenaar inzicht in zijn/haar eigen zaak en de gasten die aanwezig zijn. Daarnaast helpt het meer gasten te verleiden om binnen te komen. Consumenten wordt een leuke actie aangeboden, zoals een korting of een gratis drankje, wanneer zij langs een SmartBar lopen. Daarnaast krijgen ze bericht wanneer ze langs een SmartBar lopen waar op dat moment een leuk evenement plaatsvindt of waar al meerdere vrienden binnen zitten.”

Crowdfunding

Om het initiatief nationaal te kunnen uitrollen is Bardigo een crowdfunding campagne gestart. En met succes! Binnen tien dagen is er al 55% van het benodigde bedrag (100.000 euro) geïnvesteerd via Symbid. Via de website kunnen geïnteresseerden investeren in het bedrijf en vanaf 20 euro al mede-eigenaar worden van de succesformule.

Afgelopen zondag 18 januari was het concept van BarPlanet vanwege de crowdfunding campagne live in de uitzending bij BNN op Radio1. 12 minuten lang stond de Ether in het kader van slim uitgaan en ging er zelfs een test pannel van BNN op stap om de applicatie uit te proberen in ’s Hertogen-Bosch.

Door de snelle groei en de nieuwe mogelijkheden met iBeacon is besloten om de app te gaan re-branden. BarDoggy wordt de nieuwe naam – Let the Dog be your Guide! In februari wordt de naamswijziging doorgevoerd en zal er een grote campagne gestart worden bij meer dan 250 horeca locaties in Amsterdam en via Facebook.

photo:hardrockphilly(cc)