Het aantal slimme thermostaten in Nederland is het afgelopen jaar gegroeid met 38% naar bijna 900.000 slimme thermostaten. Eén op de negen huishoudens heeft een slimme thermostaat in huis. Toon is nog steeds de onbetwiste marktleider. Dit blijkt uit de Smart Home Monitor 2017, een onderzoek van Multiscope onder 5.500 Nederlanders.

Slimme thermostaat verovert Nederland
In 2016 hing in 8% van de huishoudens (ruim 600.000 huishoudens) een slimme thermostaat. In 2017 is dit met 38% gegroeid naar 11% (ongeveer 880.000 huishoudens). Deze groei wordt mede veroorzaakt doordat energiemaatschappijen actief de slimme thermostaat promoten en aanbieden bij een energiecontract. Twee op drie huishoudens geven aan de slimme thermostaat bij het abonnement te hebben gekregen.

Kostenbesparing wordt belangrijker
Gemak / comfort (37%) blijft de belangrijkste reden voor het bezit van een slimme thermostaat. Slimme thermostaten zijn namelijk op afstand te bedienen met een app en kunnen er voor zorgen dat het huis bij thuiskomst lekker op temperatuur is. Kostenbesparing speelt een belangrijkere rol bij de keuze van een slimme thermostaat dan een jaar geleden (van 27% naar 30%). Consumenten worden meer bewust dat deze thermostaat kan helpen bij het verlagen van de energie-uitgaven.

Toon verstevigt positie in de markt
Het afgelopen jaar heeft Toon (van Eneco) het marktaandeel verder uitgebreid naar 38%. Bijna vier op de tien slimme thermostaten zijn een Toon. Daarna volgen de slimme thermostaten van Nefit (14%) en Honeywell (11%). Nest wint terrein in Nederland en groeit van 4% naar 8% marktaandeel in 2017. Hiermee is zij de nummer 4 in de markt.

Methodiek en verantwoording
De resultaten uit dit persbericht komen uit de Smart Home Monitor 2017 en zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij bijna 5.500 respondenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Bron: Multiscope