Het aantal mensen in Nederland dat tablets en smartphones gebruikt blijft stijgen. In de eerste helft van 2013 zijn er 1,3 miljoen tabletgebruikers bijgekomen waardoor het aantal tabletgebruikers inmiddels 5,6 miljoen bedraagt. Hiermee is bijna de helft van alle Nederlanders in het bezit van een tablet (44%). Tabletgebruik is inmiddels van alle leeftijden. De groei van het aantal tabletgebruikers wordt enerzijds vooral veroorzaakt door de groep jongeren tussen de 13 en 17 jaar, waarvan 39% inmiddels een tablet bezit (versus 10% in juni 2012 %). Anderzijds zijn het de ouderen (65+) die meer tablets zijn gaan gebruiken en waarvan inmiddels een derde een tablet bezit (versus 15% juni 2012).

Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek ‘GfK Trends in Digitale Media’ van Intomart GfK die vandaag bekend worden gemaakt. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten.

Steeds meer ouderen aan de smartphone 
Het totale aantal smartphone gebruikers is de eerste helft van 2013 met 1 miljoen gebruikers toegenomen en komt nu uit op ruim 8 miljoen gebruikers. Het smartphone gebruik bij de 65 plussers is het afgelopen jaar zelfs verdubbeld. Was in juni 2012 nog 16% in het bezit van een smartphone, inmiddels heeft 32% een smartphone.

Minderheid heeft maar één apparaat 
Steeds meer mensen hebben meerdere apparaten in hun bezit. Inclusief pc en laptop heeft meer dan de helft (56%) 3 of meer apparaten in hun bezit (in 2011 was dit 24%). Het aantal mensen dat slechts één apparaat bezit, vormt met 15% de minderheid (in juni 2011 was dit nog 35%).

Meer mobiel bankieren 
De tablet en de smartphone worden intensief gebruikt om te surfen, te emailen en voor social media gebruik. In dit gebruik is weinig veranderd. Het enige dat men meer op de mobiele apparaten is gaan doen is bankieren; op de tablet doet 45% van de gebruikers dit (35% dec. 2012) en op de smartphone inmiddels 41% (35% in dec. 2012).

Facebookgebruik stabiliseert bij de jongeren
Het Facebookgebruik over de hele linie vertoont een lichte stijging van 66% in december 2012 naar ruim 68% in juni 2013. De nieuwe gebruikers zijn vooral ouderen (vanaf 50 jaar). Het aandeel Facebookgebruikers bij de jongeren (tot 35 jaar) stabiliseert. Het totaal aantal twitteraars maakt een lichte stijging door van 26% in december 2012 tot 27% in juni 2013. Het aantal LinkedIn gebruikers stijgt in deze periode van 23% naar 25%.

Bron: Intomart GfK

Photo: plantronicsgermany (cc)