De gemiddelde smartphonegebruiker is meer dan 2uur per dag actief met zijn mobiele device. Van deze twee uur wordt 80% van de tijd besteed aan apps. Veel van deze apps zijn games of social georiënteerd maar ook andere apps worden alsmaar populairder. De gemiddelde consument heeft ongeveer 20 apps op zijn smartphone gedownload, waarvan 8 apps dagelijks gebruikt worden. Het is dan ook niet gek dat veel bedrijven een eigen app willen ontwikkelen. De belangrijkste redenen waarom bedrijven een eigen app willen ontwikkelen op een rij.

– Versterken van het Imago

– Promotie van het productaanbod.

– Klantenbinding/Loyaliteit.

– Social. Het bevorderen van het delen van informatie op sociale netwerken.

– Onderscheiden van de concurrentie

Deze redenen komen uit onderstaande presentatie van waarin kort de Belgische App wereld en mobile trends worden beschreven.

Bedrijven kunnen via apps het koopgedrag van consumenten sturen. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat de Universiteit Utrecht deed in opdracht van GX Software eind vorig jaar. Daarvoor werden 15.000 smartphone- en tabletgebruikers in Nederland en de Verenigde Staten ondervraagd. De uitkomsten bieden marketeers belangrijke handvaten om de marketingwaarde van apps te vergroten. Bekijk hier de uitkomsten van het onderzoek.Tot slot het produceren van een uitstekend werkende app die helemaal past bij je doelgroep en doelstellingen is een mooi begin. Maar dan? Zonder de juiste online marketingstrategie weet je consument deze app niet te vinden en zeker niet te downloaden met als gevolg dat de app levensloos verloren ergens in een appstore voor eeuwig ligt te roesten. Dit kan voorkomen worden. Volg deze 10 online marketing stappen bij het lanceren van een app.