Candy Crush is in Nederland met 2 miljoen gebruikers de meest gespeelde game op smartphones. Het is vooral populair bij vrouwen. Wordfeud is met 1,7 miljoen actieve gebruikers een succes bij ouderen. Nederlanders geven gemiddeld bijna 2 euro per maand uit aan games. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.349 Nederlanders.

Candy Crush grote winnaar
In Nederland spelen op dit moment 2 miljoen 18-plussers Candy Crush. Daarmee is het bij Nederlanders van 18 jaar en ouder het populairste spel. Twee op de drie (64%) Candy Crushers zijn vrouwen. De huidige gebruikers spelen het spel gemiddeld bijna 2 jaar. Vooral de eenvoud en dat je het alleen kunt spelen maakt het een succesvolle app. Wordfeud volgt met 1,7 miljoen actieve gebruikers. De Scrabble-variant is vooral populair bij ouderen. Eén op de drie 50-plussers die weleens een spel spelen, gebruikt deze game.

Bijna 2 euro per maand
Eén op de vijf gamers (21%) is bereid te betalen voor een smartphone-game. Zij zijn gemiddeld bereid maximaal € 5,25 te betalen voor een spel. Ze geven nu €1,80 per maand uit aan games. Mannen betalen meer dan vrouwen. Eén op de tien gamers betaalt weleens voor een in-app aankoop. In-app-aankopen zijn slechts voor 8% van de gamers een reden om te stoppen met het spelen van een game.

Methodiek en verantwoording
Dit marktonderzoek is representatief voor de online populatie. De cijfers zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het online consumentenpanel van Multiscope. In totaal hebben 1.349 leden het onderzoek volledig ingevuld.