Voor 2007 was het een vrijwel onnozele toets op het toetstenbord de #. Tegenwoordig is het voor bedrijven de manier om te targeten en berichten interessant te maken voor verschillende doelgroepen. Twitter heeft deze toets op je mobiel of laptop toetstenbord de afgelopen jaren onder druk gezet. Berichten op twitter die een hashtag bevatten worden 55% meer geretweet dan berichten die dat niet hebben. De 3 belangrijkste redenen om een hashtag te gebruiken voor bedrijven zijn:

1. Het bouwen van een merk. Door een hashtag te gebruiken kan je ervoor zorgen dat er op socialmedia gesproken wordt over je merk.

2. Bij het lanceren van campagnes is het verstandig een campagne specifieke hashtag te gebruiken voor het genereren van unieke usergenerated content.

3. Maak content relevant bij (het volgen van) trends zodat je als merk opvalt.

De geschiedenis van de hashtag

In onderstaande infographic zien we de prille maar indrukwekkende geschiedenis van de hashtag terug waarbij nog eens wordt benadrukt dat meer dan 50% van de consumenten graag hashtags voor bedrijven in wil zetten tenminste als hij/zij er voor beloond wordt.

Hashtag sociale media

Photo: dchris (cc)