Deze gastbijdrage is geschreven door Babs van Gisbergen, mobile expert, en eigenaar van B!mobileconsultancy

We worden al tijden bedolven onder getallen met betrekking tot smartphone gebruik, tabletpenetratie en andere duizelingwekkende cijfers (hoe vaak is het al hét jaar van mobiel geweest? Ik ben de tel kwijt. Toch hebben veel bedrijven nog geen solide en blijvende oplossing gevonden om deze massa effectief te bereiken. Menigeen heeft al geëxperimenteerd met mobile; een app gelanceerd of een mobile advertising campagne gedraaid. Veelal worden deze pogingen beloond met slechte adoptie, weinig tot geen engagement en een lage ROI. De tijd van experimenteren is nu echt voorbij, slimme bedrijven stappen af van ‘het innoveren om het innoveren’ en ontwikkelen een mobiele marketing strategie. Maar wat is zoiets nou? En hoe pak je dit aan?

Een mobiele strategie is geen opzichzelfstaand project of technologie maar een constante afstemming van bedrijfsdoelstellingen, wensen van de consument/ gebruiker en mobiele mogelijkheden en technologieën. Een solide mobiele marketing strategie geeft antwoord op de vragen zoals:

• Welke mobiele ervaring hebben we en hoe succesvol waren deze?
• Hoe verbeteren we wat we hebben en welke nieuwe ideeën moeten we gaan uitdenken?
• Wat doet de concurrentie en wat is de nieuwste succesvolle trend of technologie?
• Waar willen we over 6 maanden met mobiel zijn? Over een jaar?
• Hoe gaan we onze investeringen terugverdienen?

Een goede mobiele strategie is nooit af maar wordt altijd aangepast. Een solide mobiele strategie helpt elk bedrijf om belangrijke en passende mobiele initiatieven uit te rollen, en investeringen voor deze initiatieven te kunnen verantwoorden. Het ontwikkelen van een mobiele roadmap en het vaststellen van processen maakt het behapbaar en inzichtelijk. Kortgezegd is een mobiele strategie een overzicht van de huidige mobiele kansen toegespitst op jouw missie en visie en de wensen van jouw doelgroep.

mobiele strategie
Het stappenplan naar een mobiele strategie
Het ontwikkelen van een mobiele strategie betekent dat we meer inzicht moeten krijgen in welke specifieke uitdagingen, motivaties en kansen we op weg naar mobiele volwassenheid tegenkomen. We moeten met een zogenaamd mobiel oog naar het bedrijf kijken en input vergaren vanuit elk team. In principe kunnen we in 5 stappen naar een goede mobiele marketing strategie toewerken:

Stap 1: het bepalen en in kaart brengen van de mobiele volwassenheid
Allereerst moet er begonnen worden met een inventarisatie van wat er al gedaan is op mobiel gebied en wat de resultaten hiervan waren. Was het succesvol en kunnen we daar op doorbouwen of kunnen we beter terug naar de tekentafel?

Stap 2: verzameling van experts en informatie
Ten tweede worden er mobile stakeholders bepaald die kunnen helpen met het leveren van informatie en input uit alle disciplines binnen het bedrijf (van receptie tot management). De informatie wordt verzameld en geanalyseerd, hierbij kun je denken aan:
• De analyse van het mobiele landschap: wat zijn de trends en wat betekenen deze voor het bedrijf?
• Concurrentie analyse: wat doet de concurrentie en hoe blijven we ze voor?
• Markt trend analyse: bekijk trends in de industrie/ branche en Koppel daar mobiele kansen aan.
• Consumentenonderzoek: begrijp je gebruiker, wie is hij/zij en hoe gaat hij met jouw merk om? Maar ook: welk mobiel apparaat gebruikt hij en wat zijn zijn wensen en angsten?

Stap 3: evalueer en definieer prioriteiten
Een derde stap is om de huidige mobiele initiatieven (op basis van beschikbare technologie, userexperience, en bedrijfsgoals) te evalueren en nieuwe mobiele ideeën te bedenken. Uit deze brainstormsessies wordt een project prioriteitsmatrix en een kosten-baten analyse gemaakt.

Stap 4: definieer en verkondig
In deze stap worden de mobiele initiatieven afgestemd op de overall missie van het bedrijf. Daardoor wordt ook zeker gesteld dat mobiele initiatieven meegenomen worden in de algemene missie, visie en planning en het dus niet bij een eenmalig avontuur blijft.

Stap 5: onderhoud & optimaliseer
Als laatste stap moeten afspraken gemaakt worden om de mobiele strategie te onderhouden en optimaliseren. Hiervoor moeten processen bepaald en owners aangesteld worden om in de toekomst te kunnen blijven evalueren, meten en (her)definiëren.

Na het doorlopen van deze 5 stappen heb je enerzijds een mobiele marketing strategie die toegespitst is op uw bedrijf, product of doelstelling, anderzijds heb je een team aan mobile stakeholders dat de strategie uit kan rollen, bij kan werken en op de hoogte is van mobiele mogelijkheden. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om de snelheid van de verandering in deze markt aan te kunnen en snel te kunnen reageren op nieuwe mobiele initiatieven en trends. En willen we dat niet allemaal?!

Deze gastbijdrage is geschreven door Babs van Gisbergen, mobile expert, en eigenaar van B!mobileconsultancy

photo:jfingas(cc)