Mobiel shoppen zit in de lift, zo blijkt ook uit het onlangs verschenen ‘Shopping 2020’ waarin voorspeld wordt dat 1/3 tot de 1/2 van de aankopen in 2020 via het web verloopt. Daarbij zullen mobiele aankopen steeds veelvuldiger voorkomen. Hoe ziet een dag in het leven van een mobiele shopper er eigenlijk nu uit? 10% van de mobiele shoppers zijn vroege vogels te noemen. Deze hebben tussen 6 en 9uur bij het ochtendgloren al een aankoop gedaan via een smartphone of de tablet. De meeste aankopen vinden echter plaats tussen 9 uur in de avond en 12uur in de ochtend.

59% van de mobiele shoppers koopt een product naar aanleiding van een advertentie en/of commercial. Met name tablets en smartphones worden vaak als secondscreen  gebruikt bij het tv kijken. De convergentie tussen tv en mobiele devices leidt ertoe dat tv kijken steeds meer van een passieve experience een actieve experience gaat worden. Retailers zullen de komende jaren de consumenten steeds meer uitdagen om het zoekproces en de aankoop voort te zetten via mobiele devices.

Onze bovenburen in Zweden gebruiken second screens voor zowel entertainment als product research.  Bijna 80% van de Zweden heeft wel eens een tweede scherm gebruikt tijdens het televisie kijken. De mobiele telefoon is het populairste tweede scherm met 68%, gevolgd door de computer met 56% en de tablet staat met 27% op een derde plaats. Niet geheel verrassend bleek ook dat hoe jonger de respondenten, hoe hoger het percentage second screen gebruik. Bekijk hier de resultaten die eind vorig jaar verschenen zijn op eMarketer.

Bekijk in onderstaande infographic van Tradedoubler een dag in het leven van de mobiele shopper.

Een dag in het leven van een mobiele shopper

photo: usdagov (cc)