Adobe (NASDAQ: ADBE) heeft de resultaten van het Digital Index Online Shopping Prediction 2015 bekendgemaakt. Adobe voorspelt dat in de maanden november en december twintig procent van de totale online omzet wordt gerealiseerd.

De voorspellingen zijn gebaseerd op een analyse van 55 miljoen bestellingen en anonieme data van meer dan een biljoen bezoeken van 4.500 websites van retailers afgelopen zeven jaar. Door de omvang van de verzamelde data heeft Adobe de afgelopen jaren de online uitgaven van consumenten op Thanksgiving Day en Cyber Monday in de VS tot op twee procent nauwkeurig voorspeld. Dit is de meest accurate voorspelling binnen de industrie. Een afzonderlijk onderzoek  van meer dan 400 consumenten per land werd uitgevoerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Australië, China en Singapore.

Productreviews zijn belangrijk bij aankopen: De data-analyse van Adobe toont aan dat productreviews een belangrijke factor zijn in de customer journey. Bijna de helft van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk (45%) en Frankrijk (48%) geeft aan dat productreviews een van de  twee belangrijkste beïnvloeders is bij het overwegen van een grote aankoop. In Duitsland zoekt zelfs twee derde van de consumenten productreviews op voordat ze een aankoop doen.

Social media zijn een belangrijk kanaal voor het zoeken van productreviews; steeds meer consumenten gebruiken social media om uit te vinden wat de beste producten van dit jaar zijn. In het Verenigd Koninkrijk  geeft 43 procent van de respondenten aan dat ze social media gaan gebruiken om het beste product te vinden, ten opzichte van 25 procent vorig jaar. 48 procent van de Duitse respondenten gaan social media om deze reden raadplegen, tegenover zestien procent in 2014. Ook de Franse respondenten vertrouwen op social media (35%) in hun zoektocht naar het beste product, waar dit vorig jaar nog 28 procent was.

“Het ADI rapport onderstreept nog maar eens hoe belangrijk het kerstseizoen is voor e-commerce in Europa. Het biedt consumenten de mogelijkheid om te profiteren van lage prijzen, aanbiedingen van retailers en verscheidenheid in producten, zonder dat ze zich door de mensenmassa in winkelcentra hoeven te worstelen”, zegt Mark Zablan, President Adobe EMEA. “Consumenten beperken zich echter niet meer enkel tot de beste prijs bij een aankoop, het onderzoek toont aan dat ze steeds meer op zoek gaan naar productreviews en informatie op social media om zich in te lezen voor hun aankopen. Dit is een belangrijke conclusie voor Europese retailers. Ze moeten op zoek gaan naar mogelijkheden om met de consument in contact te treden op verschillende momenten in de customer journey, om hen zo tot een aankoop over te laten gaan. Social media is een belangrijk kanaal om dit te bereiken.”

Online en mobiele uitgaven consistent met 2014: Het onderzoek voorspelt dat Europese consumenten in november en december 2015 net zoveel uitgeven aan aankopen als in 2014. In Duitsland wordt verwacht dat zestig procent van de aankopen online worden gedaan, ten opzichte van 57 procent in het Verenigd Koninkrijk en 53 procent in Frankrijk. Lage prijzen en goede aanbiedingen zijn de belangrijkste redenen om aankopen online te doen, terwijl verscheidenheid aan producten ook steeds meer een rol gaat spelen. Meer dan de helft van de Duitse respondenten gaf aan dat productverscheidenheid de belangrijkste reden is om online te shoppen.

In 2015 zullen er naar verwachting net zoveel kerstaankopen worden gedaan via mobiele devices (smartphone of tablet) als in 2014. In veel landen zal er net zoveel omzet via smartphones worden gegenereerd als via tablets. Noord-Europa kent de meeste mobiele consumenten; Noorse (25%), Engelse (23%) en Zweedse (22%) consumenten zullen meer via mobiele devices shoppen dan consumenten uit de VS (20%). In Nederland ligt dit aantal op vijftien procent. De Belgen winkelen het minst via mobiele devices, slechts tien procent van de consumenten.

Het kerstseizoen wordt langer: De periode waarin aankopen voor de feestdagen worden gedaan verandert. In Duitsland koopt men steeds vroeger de cadeautjes; 22 procent van de respondenten geeft aan al voor november te beginnen met het doen van aankopen. Dit komt vooral door de vrouwelijke consument; 31 procent geeft aan al voor november te beginnen met het doen van aankopen, terwijl dit vorig jaar nog 22 procent was. In het Verenigd Koninkrijk blijft het percentage vroege inkopers met 28 procent stabiel; hoewel er nu meer respondenten aangeven pas in de tweede helft van november te beginnen.

Piek in online aankopen voor feestdagen: Het Verenigd Koninkrijk kent de grootste piek in online aankopen van Europa met een verwachte uitgave van in totaal €660 miljoen, op Black Friday 27 november. Dit is een groei van 49 procent ten opzichte van vorig jaar. Duitsland komt op de tweede plaats met een verwachte uitgave van €507 miljoen op 7 december. In Frankrijk ligt de piek ook op 7 december, met een verwachte uitgave van €334 miljoen. In Nederland (€150 miljoen) en België (€81 miljoen) ligt de piek op 14 december.

Gemiddelde online bestedingen per persoon tijdens piekdagen: Per persoon besteden Europeanen gemiddeld minder geld dan Amerikanen tijdens de piekdag voor online winkelen in hun land. Europeanen zullen online €9,14 per persoon besteden en Amerikanen besteden naar verwachting €10,08 gemiddeld per persoon op Cyber Monday (30 november), de belangrijkste online winkeldag van het jaar in de VS.

 Zwitserlandvoert de lijst aan in Europa en verslaat de VS met  maar liefs €17,66 per persoon tijdens de belangrijkste online winkeldag (30 november). Groot Brittannië is tweede met €11,24 per persoon tijdens de belangrijkste online winkeldag (27 november) en Oostenrijk is derde met €10,36 per persoon  (9 december). Zweden volgt met  €10,01 per persoon op de drukste online winkeldag. In Nederland en België is  14 december de drukste dag voor online verkopen. Nederlanders besteden gemiddeld naar verwachting €9,39 per persoon en Belgen besteden €8,57. Voor de Denen, Finnen en Duitsers is de drukste online winkeldag 7 december. Zij besteden respectievelijk €6,89, €7,29 en €7,31. De Franse besteden gemiddeld het minste per persoon aan online aankopen, zo’n €6,00 (7 december). De online bestedingen per persoon zijn berekend door de totale online voorspelde bestedingen tijdens de piekdag te delen door de populatie van een land.

 Keep calm and continue shopping: Volgens het rapport van Adobe zien Europeanen online shoppen nog steeds als minder stressvol dan het winkelen in fysieke winkels. Consumenten ervaren het doen van online aankopen via hun mobiele telefoon als stressvoller dan het doen van aankopen via desktop, laptop of tablet. Er zijn ook aanwijzingen dat consumenten efficiënter worden tijdens kerstaankopen. Ongeveer een kwart van de respondenten van ieder land geeft aan dat zij verwachten minder tijd kwijt te zijn aan kerstinkopen vergeleken met vorig jaar. Duitsers zijn vooral optimistisch als het gaat om de tijd die zij verwachten te besteden aan online winkelen. Zij verwachten minder tijd te besteden, terwijl zij het hoogste percentage hebben van verwachtte online bestedingen (60 procent). Dit geeft aan dat Duitse consumenten het gevoel hebben dat online winkelen tijdwinst oplevert.

Aanvullende voorspellingen  Nederland:

Nederland

o    Totale online kerstaankopen: 5,5 miljard euro, een groei van zeven procent ten opzichte van vorig jaar

o    Piekdag online aankopen: 14 december met een verwachte uitgave van 149,6 miljoen euro

o    Gemiddelde uitgave per persoon op de piekdag (14 december): 9,39 euro

o    Kerstaankopen via mobiele devices: 10 procent van online aankopen komt vanaf een smartphone of tablet

o    21,1 procent van de jaarlijkse online aankopen vindt plaats tijdens het kerstseizoen

Over Adobe Digital Index

Adobe Digital Index publiceert onderzoek over digital marketing en andere onderwerpen die aansluiten bij de interesse van senior marketing en e-commerce professionals binnen verschillende industrieën.  Onderzoek is gebaseerd op analyse van geselecteerde, geanonimiseerde en geaggregeerde data van meer dan 4.500 ondernemingen wereldwijd die gebruik maken van de Adobe Marketing Cloud om bruikbare data te verzamelen en activiteiten op hun website te analyseren. De foutmarge voor de 2015 Online Shopping Forecast is drie procent met een zekerheid van 90 procent.