Veel bedrijven zien het terug in hun Google Analytics resultaten. Zeker de bedrijven die actief zijn op sociale media. De verkeersbronnen waarop de website gevonden wordt komt steeds vaker vanuit socialmedia kanalen en steeds minder vaak vanuit organische zoekresultaten. De stijging van de afgelopen 5 maanden is echter wel heel opzienbarend te noemen.

Inmiddels heeft iedereen het van jong tot oud uitgevonden. Consumenten, werknemers en je stakeholders altijd en overal wordt er gesproken en gelinkt op diverse socialmedia kanalen als Twitter, Vine, Facebook, Linkedin, Instagram.

Sociale media zijn een spiegel van de maatschappij en de eerste zoekopdracht vindt meer dan ooit plaats op deze platformen. Dit gaat zo blijkt uit dit onderzoek deels ten koste van de zoekopdrachten in Google. Content en zeker als deze goed is verspreid deze zich onder een groot publiek. Wanneer een groot bereik gecombineerd wordt met een structurele relatie en mensen betrokken raken met je als merk zullen deze steeds vaker via sociale media op je website belanden. We weten het allemaal, de snelle indexatie van berichten op social media kanalen zeker als twitter, facebook en blogs zorgen voor de noodzaak van een heldere content strategie. Reputatie is king en consumenten bevinden zich nu eenmaal op deze platformen. Ze laten zich informeren en beïnvloeden en praten met en over merken. Meer dan ooit.

Hieronder een grafiek van de explosieve groei in socialmedia refferals.

Social Media zoekresultaten

bron: thenextweb
photo:mkhmarketing(cc)